Sökning: "challenges of preschool teachers"

Visar resultat 21 - 25 av 116 uppsatser innehållade orden challenges of preschool teachers.

  1. 21. Det är barnens upplevelsersom guidar en : Förskollärares möte med barn i sorg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Lundmark; Lisa Vernersson; [2023]
    Nyckelord :Children; Preschool; Crisis management plan; Crisis situations; Preschool teacher; Grief and Crisis and grief boxes; Barn; Förskola; Handlingsplan; Krissituationer; Förskollärare; Sorg och kris- och sorglåda.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa ökad kunskap om förskollärares syn påförhållningssätt, strategier och utmaningar med att möta barn i sorg på förskolan. Studien undersökte hur handlingsplanen fungerade som vägledning för förskollärare i krissituationer. Studien grundade sig i kvalitativa intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  2. 22. Förskollärarnas interkulturella förhållningssätt & arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lovisa Peterson Asplund; Charlotte Moen; [2023]
    Nyckelord :Interkulturellt; arbete; förhållningssätt; kompetenser; förskola;

    Sammanfattning : In this study, we have investigated preschool teachers' understanding of interculturality for the possibility of answering the purpose of the study, if the preschool teachers have an intercultural approach and how the preschool teachers work interculturally in the preschool. Intercultural pedagogical work has existed witihin the preschool and elementary school operations for over two decades, despite this, intercultural pedagogy has been described as a shortage in terms of how it can be shaped in teching situations and in the organization. LÄS MER

  3. 23. När spårket brister : En fenomenologisk studie som lyfter förskollärarens upplevelse kring arbetet med barn som har språkliga svårigheter

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Lickander; Tove Laine; [2023]
    Nyckelord :language difficulties; language development; preschool teacher; phenomenology; preschool teachers experiences; life world; essence; phenomenon; language disorder; interviews; språkliga svårigheter; språkutveckling; förskollärare; fenomenologi; förskollärares upplevelser; livsvärld; essens; fenomen; språkstörning; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att lyfta fram sex förskollärares upplevelser kring arbetet med barn som har språkliga svårigheter. Studien baseras på en kvalitativ forskningsundersökning där förskollärarna intervjuades genom frågor som handlade om deras förutsättningar, metoder, stöttning för barnen, utmaningar och samarbetet. LÄS MER

  4. 24. Förskollärares arbete med flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Evelina Samuelsson; Bahar Ghoreyshi; [2023]
    Nyckelord :language development; mother tongue; multilingualism; preschool; preschool teacher; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med elva förskollärare som alla jobbar i förskolan med flerspråkiga barn i en barngrupp med en språklig mångfald. LÄS MER

  5. 25. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Shovita Parajuli; [2023]
    Nyckelord :Preschool; Child; Language; Multilingualism; Mother tongue; Language development; Learning environment; Cooperation; Förskolan; Barn; Språk; Flerspråkighet; Modersmål; Språkutveckling; Lärmiljön; Samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Syftet besvaras med hjälp av de två forskningsfrågorna: Vilka strategier använder förskollärarna i arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? Vilka möjligheter och utmaningar berättar förskollärare om när det gäller deras arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? Studien utgår från en kvalitativ intervjumetod där empirin består av intervjuer med fem förskollärare som arbetar med flerspråkiga barn och har bra kunskaper och erfarenheter att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER