Sökning: "didaktiska val religion"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden didaktiska val religion.

  1. 6. Att undervisa om religion och vetenskap : En inblick i lärares didaktiska val i den svenska gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Daniel Faxe; Nicolaj Josefsson; [2021]
    Nyckelord :Didactics; Religion; Science; Non-Confessional; Education; Upper Secondary; Teaching; Teachers; Pupils; Sweden; Social Constructionism; Intercultural;

    Sammanfattning : This study aims to examine how teachers in upper secondary non-compulsory schools in Sweden, didactically approaches and teach religion with a focus on religion and science as mentioned in the curriculum. Since the Swedish school education system is non-confessional, a further aim is to explore how this affects the teachers' teaching and didactic for the subject of religion. LÄS MER

  2. 7. Inkludering av livsåskådningar, religioner och traditioner i SO-undervisningen : - Lågstadielärares syn på inkludering av livsåskådningar, religioner och traditioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sessen Dagol Samrawe; Emma Rosengård; [2021]
    Nyckelord :Inkludering; livsåskådningar; religioner; traditioner; interkulturalitet; religionskunskap; lågstadiet;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka inkludering av livsåskådningar, religioner och traditioner i SO-undervisningen på lågstadiet. Studien baseras på en kvalitativ forskningsmetod där intervjuer med fem verksamma lärare i SO i årskurs 1–3 ligger till grund för resultatet. LÄS MER

  3. 8. Lärares erfarenheter av gymnasieelevers intresse för religionsämnet : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv på hur mångfald och kön kan påverka elevers intresse för ämnet och lärarnas didaktiska val i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Persson; Ana Tache; [2020]
    Nyckelord :religion; undervisning; attityder; gymnasieprogram; didaktik; mångfald;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker lärares syn på attityder hos gymnasieelever på olika program till religionsämnet i relation till faktorer som kön och mångfald. Vidare undersöks didaktiska val och utmaningar som lärare ställs inför i religionsundervisningen i klasser med religiös mångfald kontra klasser där en stor andel sekulära elever förekommer. LÄS MER

  4. 9. Didaktiska val i ett mångreligiöst klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nicolaj Josefsson; Elias Karlströmer; [2020]
    Nyckelord :Religious education; Secondary education; Pupil; student; Believes; Secular;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi samlat forskningsartiklar för att besvara våra frågor kring det mångreligiösa klassrummet i ett sekulärt land som Sverige. Vi har även sökt forskningsartiklar för att se vilka didaktiska utmaningar det kan finnas i ett mångreligiöst klassrum och vilka didaktiska redskap en religionslärare kan använda sig av för att arbeta inkluderande. LÄS MER

  5. 10. Islamofobi i religionskunskapsundervisningen - fyra lärares didaktiska metoder och val.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christina Chis; Solin Mustafa; [2020]
    Nyckelord :islamofobi; religionsvetenskap; didaktik; didaktiska metoder; religion; religionsdidaktik; postkolonial teori;

    Sammanfattning : Centralt i detta arbete är att undersöka hur islamofobi tar sig uttryck i klassrummet under religionsundervisningen samt vilka didaktiska metoder som finns att tillgå och används av verksamma lärare. Genom kvalitativa strukturerade intervjuer via e-mail delar fyra lärare, från olika delar av Skåne, med sig av sina erfarenheter i arbetet mot islamofobi och islamofobiska uttryck i skolan. LÄS MER