Sökning: "förtrogna"

Visar resultat 16 - 20 av 90 uppsatser innehållade ordet förtrogna.

  1. 16. Lärares laborativa arbetssätt i fysikundervisningen i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lizette Stjernhammar; My Ågren; [2021]
    Nyckelord :fysikundervisning; laborativ undervisning; fysik; PCK; lärarnas arbetssätt;

    Sammanfattning : Problemformuleringen i denna undersökning är grundad i tidigare forskning om att lärare inte känner sig förtrogna i att undervisa i ämnet fysik med laborativa inslag. Det har även visat sig att ämnet är bortglömt i de tidigare årskurserna vilket gör att vårt syfte med denna undersökning är att undersöka hur lärare i årskurserna F-3 arbetar laborativt för att lära ut begrepp inom fysikämnet och att ta redan på vilka slags laborationer de använder sig av. LÄS MER

  2. 17. Mobiltelefonen som lärverktyg - En studie med fokus på matematiska lärandekontexter i grundskolans årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elin Lundgren; Josefina Marjeta; [2021]
    Nyckelord :digital learning tools; mobile learning; radical-local teaching and learning; TPACK; outdoor matematcis.; digitala lärverktyg; mobile learning; radical-local teaching and learning; TPACK; utomhusmatematik.;

    Sammanfattning : Mobiltelefoner används i dagsläget knappt som lärverktyg i matematikundervisningen trots att den digitala tekniken är en stor del av det svenska samhället. Genom mobile learning ges elever möjlighet att utnyttja mobiltelefonen som lärverktyg både i formella och informella sammanhang. LÄS MER

  3. 18. "När det innehållet når alla eleverna på fritidshemmet är det kvalitet." : En undersökning av fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Daniel Eng; Sabina Isil; [2020]
    Nyckelord :afterschool program; meaningful leisure-time; quality; systematic quality development work; curriculum; fritidshem; meningsfull fritid; kvalitet; systematiskt kvalitetsarbete; läroplan;

    Sammanfattning : This study is based on previous quality reviews of the afterschool program and previous research that points to a problem in the businesses. The problem consists of deficiencies in planning, developing and evaluating the activities of the afterschool program, which means systematic quality work. LÄS MER

  4. 19. Läsundervisning i skolans mellanår : En kvalitativ studie om vad lärare gör för att utveckla äsförmågan hos elever i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ida Spånberg; [2020]
    Nyckelord :Skönlitteratur; läsförmåga; läsundervisning; svenskundervisning; mellanstadiet och sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare arbetar med att utveckla elevernas läsförmåga genom läsning av skönlitteratur i årskurserna 4–6. Undersökningen har genomförts utifrån en kvalitativ metod med stöd av skriftliga standardiserade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Tillämpningen av kooperativt lärande i svenskämnet: hur det gestaltar sig i olika socioekonomiska upptagningsområden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tove Andersson; [2020]
    Nyckelord :kooperativt lärande; lågstadiet; socioekonomiskt upptagningsområde; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka varför verksamma lärare i årskurs ett och tre arbetar utifrån kooperativt lärande i ämnet svenska och svenska som andraspråk på två skolor i skilda socioekonomiska upptagningsområden. Vidare är syftet att undersöka om och i så fall hur kooperativt lärande kan bidra till språkutveckling för alla elever. LÄS MER