Sökning: "filmbransch"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet filmbransch.

  1. 1. Filmmediets konstfullhet i backspegeln : En medieestetisk diskussion med utgångspunkt i filmpropositionsdebatten 2016

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Simon Lindberg; [2016]
    Nyckelord :aesthetics; archival value; art; art philosophy; art value; Bertolt Brecht; cult ritual; culture; culture industry; discourse; discourse analysis; film industry; film medium; film politics; government bill on film; Harry Schein; history of ideas; ideology; interdisciplinary; Leo Tolstoy; Martin Heidegger; Marxism; media aesthetics; media history; Michel Foucault; ontology; press debate; realpolitik; socialist culture; social ritual; Vladimir Nabokov; Walter Benjamin; working-class movement; work of art; arbetarrörelsen; arkivvärde; borgerlighet; Bertolt Brecht; diskurs; diskursanalys; estetik; filmavtal; filmbransch; filmmediet; filmpolitik; filmproposition; filmreform; Harry Schein; idéhistoria; ideologi; konst; konstfilosofi; konstfrämjande; konstperspektiv; konstupplevelsen; konstverk; konstvärde; kultritual; kultur; kulturindustri; Leo Tolstoy; Martin Heidegger; marxism; medieestetik; mediehistoria; Michel Foucault; ontologi; pressdebatt; realpolitik; socialistisk kultur; socialritual; tvärvetenskap; Vladimir Nabokov; Walter Benjamin;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen ställer samt söker besvara frågor om konstens ontologi, filmmediet som konst samt analyserar hur konstbegreppet framträder i pressdebatten beträffande den svenska regeringens filmproposition som inleddes mars 2016. Uppsatsens frågeställningar besvaras med hjälp av en metod härledd ur flera metodiska och teoretiska traditioner. LÄS MER

  2. 2. Coopetition - Hur ser den ut på den svenska filmmarknaden?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Joel Gröön; Kaveh Sarvari; [2016]
    Nyckelord :Coopetition; Samarbete; Konkurrens; Filmbransch; Produktionsbolag;

    Sammanfattning : I dagens ekonomi räcker det inte att beskriva aktörer på marknaden som samarbetande eller konkurrerande. Företag både samarbetar och konkurrerar med samma företag, vilket kräver ett mer dynamiskt begrepp för att beskriva situationen - detta begrepp är coopetition. LÄS MER

  3. 3. Från Ronja Rövardotter till Hundraåringen : Kartläggning av hur specialeffekter och visuella effekter används inom svensk filmbransch idag och vad branschens inställning till det är

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Sara Gustavsson; Jonas Helmersson; [2015]
    Nyckelord :Film; film production; effects; digital effects; cgi; vfx; sfx; fx; analogue effects; special effects; visual effects; practical effects; physical effects; effect movie; film worker; producer; film producer; financier; funder; Film; filmproduktion; effekter; digitala effekter; cgi; vfx; sfx; fx; analoga effekter; specialeffekter; visuella effekter; praktiska effekter; fysiska effekter; effektfilm; filmarbetare; producent; filmproducent; finansiär;

    Sammanfattning : "Technology has been a key element in the changing creative possibilities available to filmmakers, but deep down the questions of staging, point of view, pace, suspense, time and psychology faced by filmmakers as they walk onto the set in the morning have remained remarkably consistent". Cousins, 2004, s13. LÄS MER

  4. 4. Minst lika bra som den bäste mannen : En intervjustudie om att vara kvinna i en mansdominerad filmbransch

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Kultur, samhälle, mediegestaltning – KSM; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Frida Pettersson Fanny Ovesen; [2014]
    Nyckelord :Filmbranschen; intersektionalitet; mansdominans; jämställdhet; norm avvikande; minoritet; genussystem och genuskontrakt; stereotyper; betydelse av kön;

    Sammanfattning : Filmbranschen är på många sätt en mansdominerad bransch. Hade könsfördelningen inte varit så sned är det rimligt att anta att filmutbudet hade haft en större mångfald. Detta gäller förstås även för andra kategorier som klass, etnicitet och sexualitet. LÄS MER

  5. 5. Öppen tävling Filmfestivalens strategiska fördelar i en digitaliserad filmbransch

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Jacob Lundström; [2012]
    Nyckelord :Film festivals; Strategy; Network;

    Sammanfattning : This paper investigates strategic opportunities for film festivals in a digital film business, with emphasis on Göteborg international film festival and the Swedish film industry. Using a theoretical framework of strategy analysis, the film value chain is examined with special regards to disruptive technology, and the film festival's unique resources are linked to industry structure. LÄS MER