Sökning: "genus kön förskola barns uppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden genus kön förskola barns uppfattning.

  1. 1. “Det jag kan, kan jag och har lärt mig själv” : En kvalitativ studie kring barns delaktighet med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Glenn Rydgren; Madeleine Wrede; [2021]
    Nyckelord :Förskola; digitala verktyg; förskollärare; organisation; ledning; agens; aktör; posthumanism; sociokulturellt; kunskap; genus.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera och diskutera på vilket sätt förskollärares förhållningssätt påverkar arbetet med digitala verktyg och hur förskollärare på förskolan tar till vara på varje barns kompetens. Detta gör vi för att få en uppfattning av hur förskollärare använder sig av barnens förkunskaper kring digitala verktyg i en förskolekontext. LÄS MER

  2. 2. "Är Kivi en tjej eller kille?" En studie av barns förståelse av en litterär person som omnämns med pronomenet "hen"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Eliasson; [2016-02-12]
    Nyckelord :hen; genus; performativt genus; förskolebarn; kommunikation; barnlitteratur; boksamtal;

    Sammanfattning : Forskningsområde i föreliggande studie är att studera barns kommunikation runt bokläsning, i syfte att undersöka barns förståelse och tolkning av socialt kön, det vill säga genus, hos barnlitteraturens huvudperson, vilken är omnämnd som hen, och att undersöka vad barnens sociala interaktion kan betyda för deras uppfattning av den litterära personens personliga kön. Studien syftar till att ta reda på signifikanta genusattribut i bokens text och/eller bild, samt processer i barnens sociala kontext, som de använder sig av i sin tolkning av den litterära personens genus, samt på vilket sätt dessa uppfattningar förändras under studiens gång. LÄS MER

  3. 3. Bland byggtjejer och småbarn : -       En genusstudie om pedagogers förhållningssätt och normer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Strömqvist; Eriksson Rebeccah; [2016]
    Nyckelord :Gender; Preschool; Feminist postrukturalism; Sex; Norms; Preschool teachers; toddlers; Genus; Förskola; Feministisk postrukturalism; Kön; Normer; Pedagoger; De yngsta barnen;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt fyra förskolepedagogers förhållningssätt, normer och tankar kring genus samt om deras uppfattning stämmer överens med deras agerande i den praktiska verksamheten. Syftet med denna studie var att få mer kunskap om hur genusmedvetenheten kan se ut på förskolan idag samt att ta reda på om alla barn ges samma förutsättningar i vår studerade leksituation; bygg och konstruktionsleken. LÄS MER

  4. 4. Förskolans utformning av den fysiska inomhusmiljön ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Björk; Lotta Eriksson; [2014]
    Nyckelord :förskola genus inomhusmiljö miljö;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att undersöka förskollärarnas uppfattning om och utformande av den fysiska inomhusmiljön på förskolan utifrån ett genusperspektiv. Studien utgår från det postmoderna perspektivet som i denna studie innebär att det ställs höga krav på den pedagogiska processen. LÄS MER

  5. 5. Barns könsstereotypa tankar kring leksaker : Yttre påverkans vikt i form av syskon samt föräldrars tankesätt kring könsroller och barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Hedlund; Marcus Kohlin; [2012]
    Nyckelord :Preschool; gender; social class; gender roles; gender stereotypes; toys; socialization; siblings; level of education; Förskola; genus; klass; könsroller; könsstereotyper; leksaker; socialisation; syskon; utbildningsnivå;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar ämnet genus med fokus på en grupp femåriga barns tankar om leksaker och kön. Syftet utgörs av att undersöka om en grupp pojkar och flickor vid femårsålder tänker könsstereotypt om leksaker. Samt om dessa eventuella könsstereotypa tankar kan kopplas till föräldrarnas utbildningsnivå. LÄS MER