Sökning: "gy 11 religion"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden gy 11 religion.

  1. 1. Bland protagonister och antagonister i ämnesplanerna för Gy 11. En jämförande rollanalys av gymnasiegemensamma och estetiska ämnen med teater i förgrunden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Pia Björnsdotter Edlund; [2022-02-16]
    Nyckelord :teater; protagonist; antagonist; estetiska ämnen; gymnasiegemensamma ämnen; kärnämnen; roll; figur; karaktär; agens; aktiva verb; handlande; Penka; Gy11;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how the aesthetic, non-compulsory subject Theater, is being presented in the Swedish National Agency for Education's steering documents (Skolverket, 2011), compared to the aesthetic, non-compulsory subjects Music and Art and to the compulsory upper secondary school subjects, formerly called "core subjects", English, History, Physical Education and Health, Mathematics, Science Studies, Religion, Civics and Swedish. This study aims to observe and clarify the Swedish National Agency for Education's character drawing of the various subjects. LÄS MER

  2. 2. Samers vara eller icke vara i svensk skola : En undersökande studie om religionsämnets förändring över tid med fokus på samers framställning i läroplan, läromedel och undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Kevin Carlberg; Alina Hinas; [2021]
    Nyckelord :Sami; sami religion; curriculum; school documents; religion; politics; development; subaltern; minority; indigenous people; religious education; teaching; school.; Samer; samisk religion; läroplan; styrdokument; religion; politik; skeenden; maktstruktur; minoritet; urfolk; religionskunskap; undervisning; skola.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka samer och samisk religion i relation till undervisningsämnet religionskunskap. Studien har undersökt läroplanernas utveckling, både från grundskolan och gymnasieskolan med fokus på samisk religion. LÄS MER

  3. 3. En bild säger mer än tusen ord : En kvalitativ studie om bilders funktion i läromedel för religionsämnet på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Tysk; [2019]
    Nyckelord :religion; didaktik; pedagogik; läromedel; bilder;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie är utförd i syfte att undersöka hur bilder i religionsläromedel på gymnasiet kan påverka elevers religionsuppfattning. För att uppfylla syftet behandlas tre frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Religionskunskapens paradox : En studie av elevers tankar och åsikter kring ämnet religionskunskap

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Monika Holmer; [2016]
    Nyckelord :religionsundervisning; religionsdidaktik; religionskunskap; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka elevers inställning och intresse för ämnet religionskunskap samt om de anser ämnet som relevant i dagens sekulariserade, mångkulturella samhälle. De tre huvudfrågor vilka jag utgick från var dels att se vilka mål kursplanen ställer upp för ämnet religionskunskap och hur eleverna uppfattar dess syfte, dels om elevernas religiösa eller icke-religiösa bakgrund hade någon betydelse för hur de uppfattar ämnet samt om undervisningen förmår att engagera eleverna till ett aktivt deltagande under lektionerna. LÄS MER

  5. 5. Synen på kristendom en analys av läromedel i religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Erika Johansson; [2014-06-26]
    Nyckelord :discourse analysis; image analysis; curricula; syllabus; religious education; teaching aids; textbooks; Christianity;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to analyze the perception of Christianity in nine textbooks and identify changes in-between them and over time. The content of the textbooks will also be discussed in relation to the steering documents connected to each book. I have chosen to focus on three curriculums, Lgy 70, Lpf 94 and Gy 11. LÄS MER