Sökning: "haptic perception"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden haptic perception.

  1. 1. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER

  2. 2. Comparative Analysis of Spatiotemporal Playback Manipulation : Evaluating Desktop Environments versus Immersive Head-Mounted Virtual Reality Environments

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Andreas Wrife; [2023]
    Nyckelord :virtual reality; surgical simulations; external ventricular drainage; motion capture; interaction controls; virtuell verklighet; kirurgiska simuleringar; extern ventrikeldränage; motion capture; interaktionskontroller;

    Sammanfattning : Virtual Reality (VR) is a creative tool that enables immersive learning, planning and training of surgical operations. Extensive research has been conducted in multiple surgical specialities where VR has been utilized, such as spinal neurosurgery. However, cranial neurosurgery remains relatively unexplored in this regard. LÄS MER

  3. 3. När mindre är mer : Designriktlinjer för att uppnå balans av notifikationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Linnéa Johnson; Viktor Josefsson; [2023]
    Nyckelord :Mobile notifications; Balance; Information; Attention; Mobilnotifikationer; Balans; Information; Uppmärksamhet;

    Sammanfattning : Notifikationer är idag den mest använda funktionen inom mobiltelefonen och är designade för att kräva användares tid och uppmärksamhet. Mobiltelefoner har däremot funktioner som tillåter användaren att begränsa sina notifikationer. LÄS MER

  4. 4. Embodying Blindness: Exploring Multimodal Perception in Video Games

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Carolina Fabricius; [2022]
    Nyckelord :multimodality; video games; audio games; ocularcentrism; blind gaze; semiotic resources; haptic visuality; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Video games Perception (2017) and A Blind Legend (2015) are both connected to blindness, though in two distinct ways. While in both games the player embodies a blind narrator, Perception is, in many ways, what we expect a video game to be: visual, while A Blind Legend is an audio game, exploring methods to navigate other than visual. LÄS MER

  5. 5. Att känna historien : - ett skapande av intresseväckande ingångar för barn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Lovisa Danielsson; [2021]
    Nyckelord :haptic; embodied cognition; senses; exhibition; exhibition design; experience; haptisk; förkroppsligad kognition; sinnen; utställning; utställningsdesign; upplevelse;

    Sammanfattning : Touching history – to create interesting entrances is a thesis in the field of information design focusing on spatial design. Many museum experiences have been characterized by the gaze. Different barriers in forms of showcases, ropes and exhortations have made the visitor into an observer. LÄS MER