Sökning: "hur organisationen använder medarbetarnas kunskaper"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden hur organisationen använder medarbetarnas kunskaper.

  1. 1. Digitalisering och kunskapshantering : En studie av redovisningsbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Frida Hultgren; Josefine Nyberg; [2020]
    Nyckelord :Knowledge management; Accounting; Digitalisation; Artificial intelligence; Big data; Kunskapshantering; Redovisning; Digitalisering; Artificiell intelligens; Big data;

    Sammanfattning : Digital tools like Big data and Artificial Intelligence will have a more important element in the accounting industry and in order to utilize the tools in the organization, employees need to develop their knowledge in order to interpret and analyze information. In the study we investigate how organizations work with knowledge management in regards to how digitalisation affects the industry. LÄS MER

  2. 2. Sharing IT knowledge within a Swedish bank : A survey based case study of IT related training, help functions and communication

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Emma Riese; [2016]
    Nyckelord :Artifacts for sharing IT knowledge; Sharing IT knowledge; IT training; IT help functions; IT problems; IT department employees; Non IT department employees; E-learning; E-support; Written instructions; Video tutorials; tjänster för delning av it-kunskap; delning av it-kunskap; it-utbildning; it-hjälpfunktioner; it-problem; it-avdelningsmedarbetare; icke it-avdelningsmedarbetare; e-learning; e-support; skrivna instruktioner; video instruktioner;

    Sammanfattning : An efficient, functioning IT environment is vital to many companies, even to those not calling themselves IT companies. How to assimilate the IT skills needed and get the IT department to share their knowledge with the rest of the organization can, however, be difficult. LÄS MER

  3. 3. Ett meningsfullt avslut - En kvalitativ studie om kunskapsutveckling vid pensionsavgångar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Sara Bengtsson; Lisa Christensson; [2013-11-12]
    Nyckelord :Kunskapsöverföring; Kunskapsutveckling; Generationsväxling; Implicit kunskap; Seniorpolitik;

    Sammanfattning : Svenskt arbetsliv står inför stora förändringar. Rekordgenerationen 40-talister, som besitter betydande kunskap och erfarenhet, är på väg ut ur arbetslivet och ska ersättas av mindre erafarna generationer. LÄS MER

  4. 4. Medarbetares upplevelser av en organisationsförändring : Employees experiences of an organizational change

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakulteten

    Författare :Liselotte Böhm; [2009]
    Nyckelord :Medarbetares upplevelser av en organisationsförändring; nedskärning; effektivitet; flexibilitet; planeringsprocess; ledarstil; delaktighet; samverkan mellan ledning och anställda; motstånd; hur organisationen använder medarbetarnas kunskaper;

    Sammanfattning : Intresset för hur man skapar effektiva, mer lönsamma och flexibla organisationer tenderar att öka kraftigt. Det är främst kortsiktiga finansiella intressen som får ledningen på företag att förändra organisationen med inriktning mot personalnedskärningar. LÄS MER

  5. 5. Ekonomistyrning i Professionella Serviceorganisationer – en fallstudie på patentbyrån Albihns Malmökontor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Wilander; Alexandra Lindqvist; Ivana Dukic; [2009]
    Nyckelord :Professionella Serviceorganisationer; Ekonomistyrning; Kultur; Organisationsform; Human Resource Management; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : I mer än två årtionden har vi i västvärlden haft en postindustriell serviceekonomi och vi lever idag i ett tjänstesamhälle som under de senaste åren utvecklats i allt högre grad. En stor del av de företag som idag återfinns i tjänstesektorn är professionella serviceorganisationer som arbetar med kvalificerad tjänsteproduktion. LÄS MER