Sökning: "konflikthantering specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden konflikthantering specialpedagogik.

  1. 1. Konflikthantering i förskolan : Förskollärares hanteringsstrategier i barns konfliktsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nina Jansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; konflikt; konflikthanteringsstrategier; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska hur förskollärare beskriver hanteringsstrategier och förebyggande arbete kring konfliktsituationer mellan barn. Vidare även ta del av hur förskollärare resonerar kring barns konfliktsituationer. LÄS MER

  2. 2. Elever med beteendeproblem – en kvalitativ studie kring lärares resonemang om elever som ryms inom kategorin

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linnéa Mattsson; Jeanette Beckman; [2020-03-04]
    Nyckelord :beteendeproblem; lärare; specialpedagogik; systemteori; socialkonstruktionism; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur lärare resonerar kring elever med beteendeproblem i skolan med särskilt fokus på följande frågeställningar:Hur beskriver lärare elever med beteendeproblem?Hur förklarar lärare elevers beteendeproblem?Hur resonerar lärare kring arbetetför att stödja elever med beteendeproblem ?Metod: Studien är kvalitativ och utgår från åtta semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 3–6. Diskursanalys har använts som metodologi. LÄS MER

  3. 3. Praktiska moment och dess roll i lärarutbildningen : En kvalitativ studie om hur två olika lärargrupper förhåller sig till sin lärarutbildnings praktiska moment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fred Hampus; Louisa Nordmark; [2020]
    Nyckelord :lärarutbildning; horisontell diskurs; vertikal diskurs; praktiska moment; akademisering;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt hur synen på lärarutbildningen skiljer sig mellan två grupper av lärare, varav den ena gruppen har en examen från den nya lärarutbildningen från 2011 och den andra gruppen från äldre lärarutbildningar. Vi har undersökt deras syn på hur deras lärarutbildning balanserade det praktiska med det teoretiska och även deras syn på sex olika praktiska moment i lärarutbildningen: planering, konflikthantering, ledarskap, läs- och skrivinlärning, gruppdynamik och specialpedagogik. LÄS MER

  4. 4. Handledning. Handledares perspektiv på sitt arbete med fokus på legitimitet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marika Johansson; Lizett Nilsson; [2016-01-22]
    Nyckelord :handledning; legitimitet; konflikthantering;

    Sammanfattning : Syfte: Arbetet syftar till att undersöka hur handledarna ser på sitt arbete med ett fokus på legitimitet. Detta undersöktes utifrån tre frågeställningar som behandlar vad handledarna ansåg vara syfte och uppgift med deras arbete, vad för slags företag, enligt dem själva som söker handledning och varför de gör det, och hur handledarna upplever att de får legitimitet i sitt arbete. LÄS MER

  5. 5. "Alla måste tänka likadant" - Pedagogers syn på implementering av lågaffektivt bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emelie Broberg; Ia Hedberg; [2016]
    Nyckelord :Thematic Analysis; education; special pedagogy; teacher; implementation; fokusgrupp; kvalitativ metod; focus group; qualitative method; challenging behavior; conflict management; hermeneutics; low arousal approach; pedagogue; school; hermeneutik; tematisk analys; problemskapande beteende; konflikthantering; utbildning; specialpedagogik; implementering; pedagog; skola; lågaffektivt bemötande; lärare; Social Sciences;

    Sammanfattning : Low arousal approach is a method that recently was implemented in some Swedish schools to manage challenging behavior. The method differs from other methods by its keynote: Kids do the right thing if they are able instead of Kids do the right thing if they want to. LÄS MER