Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kontinuitet och progression i barns lärande och utveckling : En kvalitativ studie om samverkan, dokumentation och bedömning i övergången mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Cecilia Häggqvist; [2022]
    Nyckelord :Preschool; preschool class; continuity; progression; documentation; assessment; preschool teacher; cooperation; transition; curriculum; elementary school; frame factor theory; Förskola; förskoleklass; kontinuitet; progression; dokumentation; bedömning; förskollärare; samverkan; övergång; läroplan; grundskola; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie har varit att bidra med kunskap om hur samverkan och utbytet av kunskaper, erfarenheter och information vid övergången mellan förskola och förskoleklass enligt lärare i dessa skolformer kan bidra till kontinuitet och progression i barns lärande och utveckling. Syftet med studien har även varit att synliggöra hur och i vilka avseenden förskollärare i förskolan och lärare i förskoleklass använder sig av överlämningsdokumentation och bedömning vid övergången. LÄS MER

  2. 2. Lek i läs- och skrivundervisningen i årskurs 1–3 : En studie om lärares attityder och föreställningar om leken i läs- och skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnea Granfeldt; Dina Benjaro; [2021]
    Nyckelord :lek; läs- och skrivundervisning; lustfylld undervisning; meningsfull undervisning; kontinuitet; diskontinuitet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka lärares attityder och föreställningar till leken som metod i läs- och skrivundervisningen i årskurs 1–3 samt huruvida lärare använder sig av leken i läs- och skrivundervisningen. Läroplanen (Lgr11) menar att undervisningen ska stimulera till aktivt lärande genom lek. LÄS MER

  3. 3. Filmklippningens inverkan : För att konstruera overklighet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Emil Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Film editing; fantasy; surrealistic; realistic; perspective; jump-cut; rhythm; temporal; distortion; Continuity; discontinuity; dialogue; dream; camera; juxtaposition; Filmklippning; fantasi; surrealistisk; overklighet; temporal; förvrängning; perspektiv; kamera; kontinuitet; diskontinuitet; dialog; rytm; juxtaposition; jump-cut; dröm;

    Sammanfattning : Den surrealistiska thrillern I´m thinking of ending things av Charlie Kaufman hade premiär på Netflix hösten 2020. Långfilmens narrativ är en utspelad fantasi och innehåller flera inslag som framställs och kan betraktas som verklighetsfrånvända. LÄS MER

  4. 4. Perspektiv på övergången mellan förskola och skola : Möjligheter och utmaningar för samarbetet mellan skolformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Heléne Poulsen; Sara Kvistenberg; [2020]
    Nyckelord :övergång; metod; möjlighet; utmaning; kontinuitet; diskontinuitet; progression;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar en specifik övergångsmetod genererar. Övergångsmetoden bygger på att det följer med en förskollärare från förskolan till förskoleklassen under hela höstterminen. LÄS MER

  5. 5. Att stanna eller flytta? : Kontinuitet och diskontinuitet i det uppländska kulturlandskapet mellan mellersta och yngre järnåldern

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för arkeologi och antikens kultur

    Författare :Fredrik Jansson; [2020]
    Nyckelord :kulturlandskap; kontinuitet; diskontinuitet; Uppland; Sverige; Mälardalen; järnålder; mellersta järnåldern; yngre järnåldern; stensträng; stensträngar; gård; gårdar; huvudgård; huvudgårdar; kammargrav; kammargravar; landhöjning;

    Sammanfattning : This paper studies continuity and discontinuity in the eastern Mälaren valley during the transition between the middle and late periods of the Swedish Iron Age. Historically this period has been seen as a period of population decline and turbulence but newer research has questioned this premise. LÄS MER