Sökning: "kritiskt tänk"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kritiskt tänk.

  1. 1. Att stödja alla barns lek och lekandet i förskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eva Svanerud; [2020]
    Nyckelord :Preschool; play; teaching; preschool teacher; special educator; principal; collaboration; children with special needs; social interaction; Förskola; lek; undervisning; förskollärare; specialpedagog; rektor; samverkan; barn i behov av särskilt stöd; socialt samspel;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är att undersöka och kritiskt granska synen på lek och vilket handlande det kan generera. Särskilt avser studien undersöka hur förskollärare, specialpedagoger och rektorer ser på förskollärares handlande samt hur den specialpedagogiska rollen beskrivs i relation till förskollärares handlande och barns lek. LÄS MER

  2. 2. Vilken roll spelar Instagram för unga vuxnas självbild, beteende och psykiska mående? : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Poshin Saleh Hajo; [2020]
    Nyckelord :Instagram; sociala medier; plattform; självbild; influencer; social jämförelse; beteende; självreflektion; kritiskt tänk; självpresentation; efterlikna; idealbild; fasad.;

    Sammanfattning : Syfte | Att undersöka hur unga vuxnas självbild, psykiska mående och beteenden påverkas av det sociala forumet Instagram. Metod | Datat i denna intervjustudie består av totalt fyra intervjuer med olika personer inom ålderskategorin 20-30 år. LÄS MER

  3. 3. Vem inkluderas i en breddad rekrytering? - En kritisk fallstudie av två svenska universitets rekryteringskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Helga Haavisto; Lisa Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; breddad rekrytering; snedrekrytering; rekryteringskommunikation; inkluderande kommunikation; varumärkeskommunikation; universitet; studenter; Social Sciences;

    Sammanfattning : I en föränderlig samtid måste universitet arbeta strategiskt med kommunikation, dels för att stärka sin position i konkurrens med andra lärosäten och dels för att möta externa krav. Universitet anammar i större utsträckning ett marknadsföringslikt tänk och blir allt mer medvetna om det egna varumärket. LÄS MER

  4. 4. I nöd och lust? : argumentationsanalys av svenska myndigheters hantering av flickor i utländska barnäktenskap

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Hedvig Pettersson; [2017]
    Nyckelord :gender-blindness; will of the child; marriage norms; suveränitetsprincipen. Child-marriage; asylsökande; genusblind; barnets vilja; Barnäktenskap; äktenskapsnormer; asylum-seeking; the principle of sovereignty; Mänskliga rättigheter; Human rights; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar ett väldigt aktuellt ämne, hur svenska myndigheter hanterar utländska barnäktenskap med fokus på flickan. Argumentationerna är hämtade hur fyra olika texttyper utfärdade av myndigheterna. LÄS MER

  5. 5. "Vi måste tänka hela barn, inte delar av barn" : en studie av specialpedagogisk handledning i förändringsprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Johanna Lüddeckens; [2017]
    Nyckelord :Autism Spectrum Disorder; Universal Design for Learning; Systemteori; komplexitetsteori; autismspektrumtillstånd; KASAM; specialpedagogik; handledning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka och kritiskt granska hur specialpedagogisk handledning används för att skapa en inkluderande skola för elever med Autsimspektrumtillstånd (Autism Spectrum Disorder - ASD).  Studien avser att särskilt undersöka hur fyra specialpedagoger arbetar med handledning som syftar till att bidra till att lärare utvecklar strategier/arbetssätt som skapar förutsättningar för lärande och delaktighet hos elever med ASD. LÄS MER