Sökning: "kunder och hållbarhetsrapportering"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden kunder och hållbarhetsrapportering.

  1. 6. Hållbarhetsredovisning i mindre företag : Motiven bakom frivillig hållbarhetsredovisning i mindre svenskaföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Hanna Gustafsson; Victor Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability reporting; voluntary; legitimacy; stakeholders; CSR; legal requirements; information asymmetry; Hållbarhetsredovisning; frivillig; legitimitet; intressenter; CSR; lagkrav; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhetsrapportering omfattar företagets redovisning av miljömässiga, ekonomiska och sociala påverkan. Enligt svensk lag är det obligatoriskt för större företag att upprätta en hållbarhetsrapport men det finns även mindre företag som väljer att upprätta en hållbarhetsrapport trots att de inte omfattas av detta lagkrav. LÄS MER

  2. 7. Motivationsfaktorer till frivillig hållbarhetsrapportering och en analys av rapportens innehåll : en insikt från svenska SME:s

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Robin Salomonsson; Sebastian Jonsson; [2021]
    Nyckelord :ESG; small and medium-sized enterprises; motivation; sustainability reporting; sustainability; voluntary; reporting quality; ESG; små och medelstora företag; motivation; hållbarhetsrapportering; hållbarhet; frivilligt; rapporteringskvalitét;

    Sammanfattning : Problematiseringen i den här studien har visat att det redan har gjorts en omfattande forskning avseende hållbarhetsrapportering, SME:s och motivationen bakom hållbarhetsaktiviteter. Emellertid har ett forskningsgap identifierats angående varför små och medelstora aktiebolag som inte har lagstadgad skyldighet att hållbarhetsrapporterar ändå gör det. LÄS MER

  3. 8. Hållbarhetsredovisning inom banksektorn : En kvalitativ studie om utvecklingen av innehållet i den svenska banksektorns hållbarhetsrapportering

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anna Cziszewska; Michelle Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Sustainability; Sustainability reporting; Environmental; Social; Governance; ESG; Banking industry; Qualitative content analysis; Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Hållbarhetsrapportering; Miljö; Socialt ansvar; Bolagsstyrning; ESG; Banksektorn; Nischbanker; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Background: Sustainable development is a phenomenon that has become increasingly important as a result of the shift in values of today’s society. Because of this increase in awareness of sustainability, organizations have parallelly increased their reporting in this area in order to enable investors, customers and other stakeholders to make decisions. LÄS MER

  4. 9. Communicating a climate friendly business model

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Ludvig Essebro; [2020]
    Nyckelord :branding; business ethics; circular bioeconomy; corporate branding; corporate sustainability; forest industry; forest sector; legitimacy sustainability; SDG; sustainability; affärsetik; bioekonomi; cirkulär företagsvarumärke; globala målen; hållbarhetsrapportering; hållbarhetsvarumärke; hållbar utveckling; legitimitet; skogsindustri; skogssektor;

    Sammanfattning : The world has gathered around the idea that sustainable development is possible. At the same time, corporations are in constant development, both economically, but also in power and authority. While the main goal for corporations always has been to generate profit through their operations, corporations can also serve the needs of the public. LÄS MER

  5. 10. Bankmarknadens praktiska hållbarhetsarbete : en fallstudie på tre banker inom den svenska banksektorn

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Stina Sköld; Edward Svensson; [2019]
    Nyckelord :hållbar utveckling; bank; transparens; intressenter; hållbara investeringar; risker; miljö; Corporate branding; legitimitet; regelverk;

    Sammanfattning : Klimatförändringarna påverkar oss alla och genom att citera Ban Ki-Moon: “Vi är den första generationen som kan utrota fattigdomen och den sista som kan bekämpa klimatförändringar” (Lunds Universitet, 2018) kan vi sammanfatta det som att drastiska förändringar behöver ske för vårt sätt att leva. I annat fall kommer miljön skadas ännu mer vilket kommer få konsekvenser. LÄS MER