Sökning: "kvinnokroppen"

Visar resultat 26 - 30 av 104 uppsatser innehållade ordet kvinnokroppen.

  1. 26. Raka vägen till kvinnlig frigörelse? En multimodal socialsemiotisk analys av femvertising ur ett kritiskt feministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Klara Ottosson; Maja Grundskog; [2020]
    Nyckelord :femvertising; feminism; postfeminism; strategic communication; digital media; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur svenska företag använder sig av femvertising i sin digitala kommunikation. Studien görs ur ett kritisk feministiskt perspektiv och studerar och analyserar hur kvinnor och kvinnlighet porträtteras i marknadsföring idag samt hur feminism används för kommersiella syften. LÄS MER

  2. 27. Att våga synas och vägra skämmas för sin kropp : Framställning av kroppsaktivism på Instagram av kvinnliga influenser

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Donna Shemmon; [2020]
    Nyckelord :body positive; body activism; influencers; women; Instagram and normative; kroppspossitiva; kroppsaktivism; influenser; kvinnor; Instagram och normativ;

    Sammanfattning : The main purpose of the study was to answer how body-positive movement on Instagram is portrayed by female influences. The aim was also to understand how young women relate to body ideals and how they challenge the normative female body. To answer these questions, the study has been inspired by a narrative analysis method. LÄS MER

  3. 28. Vadå, är det okej att se olika ut? : En semiotisk bildanalys av två klädföretags samarbeten med influencers i förhållande till kroppspositivism

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Rydén; Josefin Zackrisson; [2020]
    Nyckelord :Body positivism; influencer; Instagram; narrow-mindedness; semiotics; social comparison; the male gaze  ; Kroppspositivism; influencer; Instagram; smalhetsideal; semiotik; social jämförelse; den manliga blicken;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker porträtteringen av den normativa kvinnokroppen på plattformen Instagram till följd av trenden kroppspositivism. Syftet med vår studie är att genom en semiotisk bildanalys, undersöka huruvida två klädföretag följer trenden kroppspositivism i sina samarbeten med influencers på Instagram. LÄS MER

  4. 29. "It's worth it for a booty" : Influencers trovärdighet och sanningsanspråk om Brazilian Butt Lift och kroppsideal på YouTube

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Inez Rydman; [2020]
    Nyckelord :Influencer; kroppsideal; trovärdighet; sanningsanspråk; disciplin; självövervakning; diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur influencers på Youtube gör sanningsanspråk om den ideala kvinnokroppen. Jag undersöker hur deras uttalanden om kroppsideal och ingreppet Brazilian Butt Lift (BBL) kan tolkas. LÄS MER

  5. 30. En skönhet klär i patriarkalastrukturer : En kvantitativ textanalys av H&Ms porträttering av kvinnokroppen ur genus- och feministiskt perspektiv

    L3-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Esther Muijs; Elsa Skagersten; Emma Landén Lavendell; Elza Cedergren; [2020]
    Nyckelord :Gender; feminism; the female body; H M; Instagram; Genusvetenskap; Feminism; Kvinnokroppen; H M; Instagram.;

    Sammanfattning : Denna studie är skapad för Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet på Karlstad Universitet. Uppsatsen skriven på B-nivå, det vill säga 7,5 högskolepoäng. LÄS MER