Sökning: "lärarens utvärdering"

Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser innehållade orden lärarens utvärdering.

  1. 6. Den politiska styrningen av gymnasieskolan : Mål- och resultatstyrningens påverkan på lärarens handlingsutrymme

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Joakim Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :Frontlinjebyråkrati; Frontlinjearbetare; Mål- och resultatstyrning; Målstyrning; Utvärdering; Fallstudiedesign; Intervjustudie;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen studerar den övergripande frågan om hur politisk styrning påverkar frontlinjearbetare genom att undersöka den politiska styrningen av gymnasieskolan. Under de senaste decennierna ha det svenska skolsystemet genomgått flera betydande förändringar av vilka två politiska reformer sticker ut särskilt mycket. LÄS MER

  2. 7. Användande av maskininlärning vid skapande och utvärdering av kursplaner

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Tim Normark; Isabella Andrén; [2020]
    Nyckelord :machine; learning; syllabus;

    Sammanfattning : Studien undersöker om maskininlärning kan användas för att klassificera kursplaner tillräckligt bra för att eventuellt kunna användas som ett hjälpmedel i processen för att bedöma nya kursplaner. Studien undersöker även om man med unsupervised learning kan se tydliga skillnader gällande semantiken i de olika delarna av lärandemålen i kursplaner. LÄS MER

  3. 8. Kritisk läromedelsgranskning : En kvalitativ studie av läroböcker för svenskämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ida Lindgren; [2020]
    Nyckelord :Critical teaching material review; syllabus Swedish subject; equivalent education; evaluation; reflection; Kritisk läromedelsgranskning; centralt innehåll svenskämnet; likvärdig utbildning; utvärdering; reflektion;

    Sammanfattning : Statlig läromedelsgranskning fanns i Sverige under större delen av 1900-talet. Efter avskaffandet av läromedelsgranskningen, finns det ingen garanti för att läromedel alls kvalitetsgranskas innan de används i undervisningen, eftersom ansvaret nu vilar på den enskilda läraren. LÄS MER

  4. 9. ATT UNDERVISA UTIFRÅN ELEVERS FRÅGOR En aktionsforskningsstudie om lärarens och undervisningens betydelse för att skapa en lärmiljö där elevers frågor tas tillvara

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Olsson; [2019-05-06]
    Nyckelord :Elevers frågor; undervisning; dialog; samspel; lärarrollen; aktionsforskning; praktikarkitektur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare kan använda elevers frågor i undervisningen och därigenom öka deras delaktighet. Fokus riktas mot den egna lärarrollen, vilka stödstrukturer och vilken återkoppling som behövs för att lyckas med en frågebaserad undervisning. LÄS MER

  5. 10. Relativitet och förståelse En studie om kommunikationsmönster kring metakognitiva lärandeprocesser i ensembleundervisning på gymnasiet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Wallin; [2016]
    Nyckelord :musikpedagogik; didaktik; diskurs; ensembleundervisning; estetiska programmet; interaktion; kommunikation; metakognition; metodik; språk; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker kommunikationsmönster mellan elever och lärare på gymnasiet inom ramen för ensembleundervisning. Syftet med studien är att ge exempel på metakognitiva lärandeprocesser i musikundervisning, belysa vilka kommunikationsmönster (diskurser) som skapas och hur de skapas i dessa processer. LÄS MER