Sökning: "mångkultur förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden mångkultur förskola.

  1. 1. Mångkultur i ALMA-pristagares bilderböcker. : Hur framställs etniciteter, kulturmöten och mångkultur i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Ohlfeldt; [2023]
    Nyckelord :children´s literature; ethnicity; race; cultural meeting; multiculture; diversity; interculture; preschool; Barnlitteratur; etnicitet; ras; kulturmöte; mångkultur; interkultur; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utifrån Nikolajevas narratologiska litteraturanalys utföra bilderboksanalyser, utifrån ett mångkulturellt och interkulturellt perspektiv, med fokus på hur etniciteter, kulturmöten och mångfald framställs. I urvalet valdes bilderböcker skrivna av nationella och internationella författare som tilldelats ett av världens största litteraturpriser, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA). LÄS MER

  2. 2. ”Jag tror att jag känner mina barn, att jag vet vad det är de tycker om” : En kvalitativ studie om förskollärares val av barnlitteratur

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ebba Pettersson; Emmi Klasson; [2022]
    Nyckelord :Preschool; Preschool teacher; children’s literature; Förskola; Förskollärare; Barnlitteratur; Makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare beskriver val av barnlitteratur till förskolans praktik. Frågeställningen i anslutning till detta är: Hur beskriver förskollärare att de arbetar för att synliggöra en variation av mångkultur i barnlitteraturen på förskolan? För att besvara syftet och frågeställningarna har semistrukturerade intervjuer genomförts med fem förskollärare. LÄS MER

  3. 3. "Jag tycker synd om dom som inte bor i Bullerbyn" : En diskursanalys om etnisk mångfald i förskolors barnlitteraturutbud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Söderman; Emma Front; [2022]
    Nyckelord :Children’s literature. Discourse analysis. Ethnic diversity. Multiculturalism. Pre-school.; Barnlitteratur. Diskursanalys. Etnisk mångfald. Förskola. Mångkultur.;

    Sammanfattning : Alla barn ska ha rätt till att främja sin förståelse av sin egen och andras kulturer, enligt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018). Studiens syfte är att synliggöra vilken mångkulturell barnlitteratur som finns tillgänglig för de äldre barnen i förskolornas verksamhet, genom att presentera vilka diskurser som framträder i de böckerna som finns tillgängliga i förskolornas bokhyllor. LÄS MER

  4. 4. Mångkultur i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas beskrivningar av deras arbete med mångkultur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rommy Silva; Rokaia Abu Saleh; [2022]
    Nyckelord :Mångkultur; Interkulturalitet; Förskola; Förskollärare; Kultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur några yrkesverksamma förskollärare beskriver sina erfarenheter av att arbeta med mångkultur i förskolan. Studien utgick från en kvalitativ forskningsansats i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Den interkulturella makten : En diskursanalys om andrafiering och makt i litteratur riktad till förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Rosdahl; Viktoria Lündin; [2021]
    Nyckelord :discourse analysis; discourse theory; intercultural working methods; interculturality; multiculturalism; ethnicity; power; gender; cultures; diversity; norms; preschool; Swedish preschool; diskursanalys; diskursteori; interkulturella arbetsmetoder; interkulturalitet; mångkultur; etnicitet; makt; genus; kulturer; mångfald; normer; förskola; svensk förskola;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate what discourses and what forms of exercise of power that can appear in the description of intercultural work in the book Interkulturellt arbete i förskolan med läroplanen som grund (2019) by Jonas Stier & Bim Riddersporre. The entrance to the essay is a wonder about which discourses are actualized and whether they can be seen to contribute to the categorization of individuals being constructed and to norms being anchored on the basis of these categorizations. LÄS MER