Sökning: "intercultural working methods"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden intercultural working methods.

  1. 1. Interkulturellt förhållningssätt i förskolan och betydelsen av en inkluderande förskola : En kvalitativ studie om hur förskollärarna beskriver att de arbetar interkulturellt i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kanokwan Srinuansuk; [2024]
    Nyckelord :Culture clash; Identity development; Interculturality; Multiculturality; Preschool; Förskolan; Identitetsutveckling; Interkulturalitet; Kulturkrock; Mångkulturalitet;

    Sammanfattning : Interkulturellt arbetssätt är givande för alla barn oavsett kulturell bakgrund. Det interkulturella arbetssättet bidrar till att barn utvecklar sin kulturella identitet och får förståelse för mångfalden i vårt samhälle. LÄS MER

  2. 2. Att bygga broar : Hur brobyggare verkar för att stärka tilliten till socialtjänstens barn- och ungdomsvård

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Sara Hansson Maleki; Lott Törngren; [2023]
    Nyckelord :Trust; Group-based trust; Fear; Child protective services; Link workers; Intercultural mediators; SOC Sense of Coherence ; Tillit; Gruppbaserad tillit; Rädsla; Socialtjänstens barn och ungdomsvård; Brobyggare; Kulturtolk; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur brobyggare beskriver sitt arbete med att bygga tillit till socialtjänstens barn- och ungdomsvård (BoU). Brobyggare är personer som har god förankring i det svenska samhället, samtidigt som de delar språk och kulturell bakgrund med en specifik minoritet och som därför kan fungera som en bro mellan minoritetsgruppen och samhällets institutioner. LÄS MER

  3. 3. Den interkulturella makten : En diskursanalys om andrafiering och makt i litteratur riktad till förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Rosdahl; Viktoria Lündin; [2021]
    Nyckelord :discourse analysis; discourse theory; intercultural working methods; interculturality; multiculturalism; ethnicity; power; gender; cultures; diversity; norms; preschool; Swedish preschool; diskursanalys; diskursteori; interkulturella arbetsmetoder; interkulturalitet; mångkultur; etnicitet; makt; genus; kulturer; mångfald; normer; förskola; svensk förskola;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate what discourses and what forms of exercise of power that can appear in the description of intercultural work in the book Interkulturellt arbete i förskolan med läroplanen som grund (2019) by Jonas Stier & Bim Riddersporre. The entrance to the essay is a wonder about which discourses are actualized and whether they can be seen to contribute to the categorization of individuals being constructed and to norms being anchored on the basis of these categorizations. LÄS MER

  4. 4. Transspråkande förhållningssätt i undervisning : en studie utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna-Lena Petersson; Pernilla Kristensson; [2021]
    Nyckelord :Identity; intercultural pedagogical perspective; multilingualism; social justice; social practice; socio-cultural perspectives; translanguaging; Flerspråkighet; identitet; interkulturellt pedagogiskt perspektiv; social praktik; social rättvisa; sociokulturella perspektiv; transspråkande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om några grundskollärares och en specialpedagogs upplevelser av och syn på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med särskilt fokus på transspråkande förhållningssätt. Studiens syfte är också att bidra med kunskap om speciallärarens roll i arbetet med att främja transspråkande i undervisningen för elever i behov av språkligt stöd. LÄS MER

  5. 5. "Våga göra olika" : En vetenskaplig essä om hur vi bemöter barn i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Åsa Sjöström; [2020]
    Nyckelord :preschool; consensus; conflicts; treatment; approach; intercultural; förskola; samsyn; konflikter; bemötande; förhållningssätt; interkulturellt;

    Sammanfattning : This essay is about treatment in preschool and how important it is that we dare to do different based on each child's needs. I sometimes get the feeling that we educators in preschool, have alittle too much of the idea that the working methods we use should suit all children. LÄS MER