Sökning: "makt skola foucault"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden makt skola foucault.

  1. 1. Viljan att veta elevers etiska värderingar : Etikämnet inom religionskunskapen ur ett maktperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johan Lindquist; [2024]
    Nyckelord :Etik; moral; religionskunskap; Foucault; makt; elev; idealelev; mångkultur; skola;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från min långvariga och stora tilltro till etik och etikämnet inom skolans religionsundervisning. Jag har länge målat upp en romantisk bild av etik som lösning på de flesta, av mig, upplevda problemen i skolan och samhället. LÄS MER

  2. 2. Maktrelationen mellan hem och skola ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Aurell; Linda Huss; [2022]
    Nyckelord :Pupils; phenomenography; home-school; power; special education; Elever; fenomenografi; hem och skola; makt; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie springer ur ett intresse för den ofta debatterade maktrelationen mellan hem och skola. I de fall där barnet antingen visar beteendesvårigheter eller visar sämre skolprestationer uppfattas denna relation ofta som komplicerad (Gwernan-Jones m.fl, 2015). LÄS MER

  3. 3. Lärande om hållbar utveckling - på vilket sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Marcus Gårdnäs; Niklas Folkeson; [2021]
    Nyckelord :Digitala läromedel; diskursiva praktiker; governmentality; hållbar utveckling; läromedelsanalys; lärande för hållbar utveckling; pastoral makt;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett globalt problem där skola och utbildning har en särskild roll i att bemöta problemet. Begreppet är också mångtydigt och komplext. LÄS MER

  4. 4. Fritidshemsläraren i skolans värld : En vetenskaplig essä om maktrelationen mellan lärare i fritidshem och lärare i den obligatoriska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Abrahamsson; [2020]
    Nyckelord :after-school center; teacher; after-school teacher; compulsory school; power; power relationship; power imbalance; Bourdieu; theory of capital; Foucault; fritidshem; lärare; lärare i fritidshem; obligatorisk skola; makt; maktrelation; maktobalans; Bourdieu; kapitalteori; Foucault;

    Sammanfattning : The purpose of this scholarly essay is to gain an increased understanding of the power relationship between teachers in after-school centers and teachers in the compulsory school. The starting point for the essay is a story which deals with various self-experienced situations where an imbalance in power is perceived as particularly noticeable. LÄS MER

  5. 5. Frihet eller förtryck : - En vetenskaplig essä om komplexiteten i det demokratiska arbetet inom skola och fritidshem

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Singer-Berntsson; [2020]
    Nyckelord :Democracy; upbringing; power; freedom; oppression; liberty; equality; racism; subjectsposition; school; after-school aged care; Demokrati; jämlikhet; fostran; frihet; makt; subjektsposition; förtryck; rasism; skola; fritidshem;

    Sammanfattning : In this essay I explore complexity of democratic praxis in compulsory school and after school age-educare. I use reflective writing and set off from a personal story and dilemma with a purpose to gain greater understanding on:  - why I as a teacher seems exclude ore furthermore - perceived as racist -when I set out on praxis democracy and equality. LÄS MER