Sökning: "mat och sinnen"
Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden mat och sinnen.
6. “Close Enough”: A Cultural Analysis of Plant-Based Meat Consumption in Everyday Food Practices
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologiSammanfattning : Et binlerce yıl insanoğlunun ortak gıdalarından biri ve günlük yemek uygulamalarıyla ilgili olarak farklı kültürlerde gıda hafızasının önemli bir parçası olmuştur. Günümüzde hayvan bazlı etin (ABM) ikamesi olan bitki bazlı et (PBM), çevre sorunları, hayvan refahı ve insan sağlığı gibi çeşitli motivasyonlarla Kuzey Avrupa'da yaşayan tüketiciler arasında popüler ve yaygın hale gelmiştir. LÄS MER
7. Hur påverkar mindful eating uppfattning och beteende kring mat? : en fallstudie över användandet av en mobil mindful eating-applikation hos två personer med olika kosthållning
Kandidat-uppsats, SLU/Department of Molecular SciencesSammanfattning : Mindful eating handlar om att medvetandegöra relationen till maten, ätandet och kroppen genom inkludering av alla sinnen, igenkänning av vanor och medvetenhet om hunger och mättnad. Konceptet har använts framgångsrikt för ökat medvetet ätande i flera studier. LÄS MER
8. Konsumenters inställning till cirkulära livsmedelsprodukter
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : Food loss is of great importance considering its waste of natural resources and the negative environmental impact caused by the food industry. To reduce food loss, some actors donate, produce and retail what we here entitle circular food products: products made from food loss. LÄS MER
9. Musik som "krydda" : En studie i hur musik kan användas på stjärnkrogar för att förhöja upplevelsen av mat och dryck
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : När restaurangguiden Guide Michelin utdelar de prestigefyllda stjärnorna är det endast matenoch drycken som ska bedömas. Vid ett besök på en stjärnkrog möter vi emellertid en helhet iform av en atmosfär som vi upplever genom våra sinnen (syn, hörsel, känsel, lukt och smak). LÄS MER
10. Ett hårdare klimat - även för köpcentrum : En kvantitativ studie om hur upplevelser i ett köpcentrum kan användas i kombination med sinnesmarknadsföring för att ge konsumenter en positiv upplevelse
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Bakgrunden till studien baserar sig på att det idag har utvecklats ett hårdare klimat för köpcentrum, då konsumenterna hittar nya vägar att genomföra sina inköp som exempelvis genom e-handel. Köpcentrum tenderar till att vara lika varandra och färre konsumenter går dit för att njuta av sin shoppingupplevelse, vilket resulterar i att köpcentrum måste differentiera sig från konkurrenterna. LÄS MER