Sökning: "normer och könsroller"
Visar resultat 6 - 10 av 227 uppsatser innehållade orden normer och könsroller.
6. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER
7. Normbrytande flickor och normtypiska pojkar : – En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Agnes Sjöström & Emma Liljegren: “Normbrytande flickor och normtypiska pojkar”: En kvalitativ litteraturanalys av genus och könsroller i Pippi Långstrump, Sunes jul och Biblioteksmysteriet. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs f-3, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning f-3, A-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER
8. Inkludering oavsett kön på fritidshemmet : En vetenskaplig essä om vikten av personalens yrkeskunnande - undervisning för en jämställd verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Ett av fritidshemmets uppdrag enligt styrdokumenten är att inkludera eleverna oavsett kön. Det är vanligt förekommande att elevgruppen delas in baserat på kön och utifrån de normer som lärargruppen har. Det saknas fokus på jämställdhet och genus i lärarnas planering. LÄS MER
9. Könsstereotyper och könsroller i marknadsföring inom sport- och hälsobranschen : En undersökning kring hur könsstereotypisk reklam inom sport- och hälsobranschen påverkar konsumenters syn på varumärket samt köpintentionen.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Denna studie undersöker effekterna av könsstereotypisk marknadsföring inom sport- och hälsobranschen. Forskningsfrågorna tar upp effekterna av både könsstereotypisk och icke-könsstereotypisk marknadsföring på varumärkesimage samt hur det påverkar konsumenters köpintention. LÄS MER
10. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER