Sökning: "pedagogiskt drama"
Visar resultat 21 - 25 av 153 uppsatser innehållade orden pedagogiskt drama.
21. ”Giraffen får inte plats i cykelkorgen” : En intervjustudie om hur pedagoger på förskolor arbetar kring professionell teater och drama som en estetisk uttrycksform
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur pedagoger arbetar kring besök vid en teater samt hur de utövar drama på förskolan. Är det betydelsefullt för barn att få uppleva teater och drama? Detta är en kvalitativ studie där vi har utgått ifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER
22. Bordsrollspel i klassrummet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : I detta arbete undersöks bordsrollspel som pedagogisk metod. Spelets komponenter, berättande, drama och spel, undersöks i detalj och i förhållande till bordsrollspel. LÄS MER
23. Tolerans – Quantum Satis : En autoetnografisk utblick från en upptäcktsresande lärare genom ett hermeneutiskt anslag
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : To Make the Complexity of Tolerance Visible. An overall purpose of this essay is to study the development of the term “tolerance”. I carry out a conceptual research and a historical background to this and I also try its significance towards certain experiences as a teacher. LÄS MER
24. Teater i det museala rummet : En jämförande analys av arbetet med dramapedagogiska metoder i England och Sverige
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : Theatres and museums share many similarities with each other. Therefore, it can be beneficial for museums to use the potential that performance and museum theatre can provide. The aim of this analysis is to gain a better understanding for museums’ reasons to use drama as an educational method and the different forms of drama that are being used. LÄS MER
25. Avdramatisera drama : En kvalitativ studie om hur pedagogiskt drama kan bli en naturlig del i förskolans verksamhet
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER