Sökning: "pedagogiskt ramverk"

Visar resultat 21 - 25 av 69 uppsatser innehållade orden pedagogiskt ramverk.

  1. 21. "Leken är ett utmärkt verktyg för lärande" : En kvalitativ studie om förhållandet mellan barns egeninitierade lek och pedagogers undervisningsuppdrag i förskolan.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Annelie Hansson; [2021]
    Nyckelord :preschool; play; teaching; curriculum; power; förskola; lek; undervisning; läroplan; makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förhållandet mellan barns egeninitierade lek och pedagogers undervisningsuppdrag i förskolan. Studiens frågeställningar handlar om vilken uppfattning pedagogerna har om betydelsen av barns egeninitierade lek för undervisningsuppdraget, hur barns egeninitierade lek påverkas av förskolans pedagoger samt hur pedagogerna förhåller sig till att använda barns lek för undervisning. LÄS MER

  2. 22. "Vad kan det här barnet lära mig?" : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar med kulturell mångfald utifrån läroplanens mål och riktlinjer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Evelina Nylén; Sofie Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Läroplan för förskolan; pedagogiskt förhållningssätt; interkulturellt förhållningssätt; kulturell mångfald; förskola; förskollärare; kultur;

    Sammanfattning : Nyinvandrade och barn med okänd bakgrund utgör 4,5 % av antalet inskrivna barn i den svenska förskolan. I förskolans uppdrag står det skrivet att varje barn ska främjas i utvecklingen av sin kulturella identitet. De ska även förstå betydenheten av att leva i ett samhälle präglat av mångfald. LÄS MER

  3. 23. Matematiklärares möten med elevers olika behov En kvalitativ studie om hur lärare strävar efter en inkluderande matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Åsa Hildesson Nisén; Annika Karlsson Norrstad; [2020-02-25]
    Nyckelord :Matematikundervisning; likvärdighet; relationell pedagogik; livsvärlden; mångfald; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte Likvärdigheten i svensk skola sjunker och skolsegregationen ökar. Matematik är det ämne där lägst andel elever i årskurs 6 och 9 blir godkända. Studiens syfte är att studera matematiklärares erfarenheter av möten med elevers mångfald och olika förutsättningar i ordinarie matematikundervisning. LÄS MER

  4. 24. Myter om sexualitet i en tvärvetenskaplig undervisningsdiskurs

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Johansson; [2020]
    Nyckelord :SNI; samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; sex- och samlevnad; naturkunskap; myter om sexualitet; gymnasieelever; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Naturkunskap har jämfört med de andra gymnasiegemensamma ämnena relativt låg måluppfyllelse och det finns en föreställning bland eleverna om att naturvetenskap är krångligt och något som inte direkt berör dem. Ett sätt att öka motivation och därmed måluppfyllelse, vilket stödjs av de nationella styrdokumenten och forskning, kan vara att arbeta med tvärvetenskapliga ämnesområden och aktuella samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, så kallas SNI-undervisning. LÄS MER

  5. 25. Spelfilmens didaktiska roll i historieundervisningen : En studie om spelfilmens potential för utveckling av historielitteracitet hos elever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Mari-Anna Cederquist Olsson; [2020]
    Nyckelord :Teaching history with film; Film in history education.; Historielitteracitet; Historiefilmslitteracitet; Historieundervisning; Meningsskapande; Spelfilm; Film i undervisning;

    Sammanfattning : I historieundervisningen i den svenska grundskolan blir det allt vanligare att lärare använder historisk spelfilm som inslag. Forskning inom området från både USA och Sverige visar dock på att användandet av spelfilm i historieundervisningen står inför en rad didaktiska dilemman. LÄS MER