Sökning: "relationell specialpedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 48 uppsatser innehållade orden relationell specialpedagogik.

  1. 11. Det stora sker i det lilla : Elevers upplevelser av pedagogers relationella komptetens

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Peter Bengtsson; Jenny Sjölin; [2022]
    Nyckelord :begriplighet; didaktik; differentierad undervisning; elevers självbild; hanterbarhet; inkludering; meningsskapande; relationell kompetens; relationers betydelse; skolkultur; sociala band; specialpedagogik; särskilt stöd; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka relationers upplevda betydelse för lärande och utveckling ur ett specialpedagogiskt perspektiv utifrån begreppet relationell kompetens hos pedagoger i förhållande till tillgänglig lärmiljö och motivation. För att ta reda på hur elever såg på sin skolgång intervjuade vi sex unga vuxna i tjugoårsåldern samt sex äldre i ålder med deras vårdnadshavare för att retrospektivt undersöka hur de unga vuxna upplevde sina pedagogers undervisning och hur vårdnadshavarna upplevde densamma. LÄS MER

  2. 12. Musik för alla : Om musikundervisning på gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rebecka Krusevall; [2022]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; musikpedagogik; specialpedagogik; inkludering; funktionsvariation; funktionsnedsättning; musikundervisning; relationell specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om musiklärares arbete på gymnasiesärskolan. Datainsamlingen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra verksamma musiklärare. Intervjuerna spelades in och transkriberades till text. LÄS MER

  3. 13. Maktrelationen mellan hem och skola ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Aurell; Linda Huss; [2022]
    Nyckelord :Pupils; phenomenography; home-school; power; special education; Elever; fenomenografi; hem och skola; makt; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie springer ur ett intresse för den ofta debatterade maktrelationen mellan hem och skola. I de fall där barnet antingen visar beteendesvårigheter eller visar sämre skolprestationer uppfattas denna relation ofta som komplicerad (Gwernan-Jones m.fl, 2015). LÄS MER

  4. 14. Du sköna nya era – det måste inte vara text. : En intervjustudie om hur samhällskunskapslärare integrerar specialpedagogik och multimodala verktyg i undervisningen. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Leo Aldeland; [2022]
    Nyckelord :Extra adaptations; compensatory assignment; special education; social studies; semiotic impressions; KASAM; Extra anpassningar; kompensatoriska uppdraget; specialpedagogik; samhällskunskap; semiotiska intryck; KASAM;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning som har i syfte att öka kunskapen kring hursamhällskunskapslärare arbetar med specialpedagogik. Där forskningsfrågorna berör vilka extra anpassningar och specialpedagogiska åtgärder lärarna tillämpar i sin undervisning. LÄS MER

  5. 15. Vad är särskilt med ett särskilt begåvat barn?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emelie Andersson; Camilla Nyström; [2021-02-08]
    Nyckelord :Gifted children; very able children; phenomenographY; identification; special educator;

    Sammanfattning : Syfte Det övergripande syftet med studien är att få kunskap om hur sju specialpedagoger uppfattar att särskild begåvning hos barn yttrar sig. Vidare är syftet att undersöka hur dessa specialpedagoger uppfattar särskilt begåvade barns behov av stöd i skolan och hur stödet kan se ut. LÄS MER