Sökning: "reputation and image"

Visar resultat 11 - 15 av 211 uppsatser innehållade orden reputation and image.

  1. 11. Fotboll som maktmedel : En kvalitativ framinganalys av The Guardian, Dagens Nyheter och Al Arabiya's gestaltning av Saudiarabiens köp av Newcastle United

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nujen Batte; [2023]
    Nyckelord :Framing; Saudiarabien; Newcastle United; orientalism; eurocentrism; sportswashing; mjuk makt; The Guardian; Dagens Nyheter; Al Arabiya;

    Sammanfattning : Saudi Arabia has been accused of sportswashing, which involves attempting to enhance its reputation by acquiring the English football club, Newcastle United. This study aims to conduct a framing analysis to explore how Saudi Arabia’s acquisition of Newcastle United can be perceived as an exercise of soft power and how the portrayed images in media construct and reinforce orientalist and eurocentric perspectives about Saudi Arabia and the region. LÄS MER

  2. 12. Employer branding inom vård och omsorgssektorn : En kvalitativ studie om privata och offentliga vårdcentraler

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Charlie Björklund; Karl Odebäck; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; brand building; attracting staff; retaining staff; organizational culture; work environment; Employer branding; varumärkesbyggnad; attrahera personal; bibehålla personal; organisationskultur; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hela vård och omsorgssektorn har idag stor personalbrist och svårigheter att rekrytera personal. Enligt statistik kommer det krävas ökad personal inom vården ända fram till år 2035. Vilket blir en stor utmaning för en bransch som redan idag lider av stora svårigheter att attrahera personal till verksamheterna. LÄS MER

  3. 13. ‘Overcoming Hopelessness’: Asylum Seekers’ Experiences of Precarity and Empowerment in Sweden

    Master-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan; Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Hugo Fritjofsson; [2023]
    Nyckelord :Sweden; asylum; migration; qualitative; refugees; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sweden has long been seen as a generous, inclusive provider for refugees, historically granting social rights on par with citizens shortly upon arrival. However, extensive recent academic literature has come to critique this perception, highlighting retrenchments and restrictive developments in asylum policy amid increasing precarity for asylum seekers. LÄS MER

  4. 14. Dödsskjutningen på Furuviksparken : En kvalitativ studie om Furuviksparkens kriskommunikation under schimpansincidenten

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Wilma Johansson; Ellen Grane; [2023]
    Nyckelord :Crisis communication; communication; Instagram; press; tv; Image Repair Theory; Situational Crisis Communication Theory; Kriskommunikation; kommunikation; Instagram; press; tv; Image Repair Theory; Situational Crisis Communication Theory;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en innehålls- och textanalys samt retorisk analys av Furuviksparkens inlägg på Instagram och uttalanden i press och tv under schimpansincidenten 2022 i syfte att undersöka hur de använt olika strategier och retoriska medel för att upprätthålla sitt anseende och image. Med Image Repair Theory, Situational Crisis Communication Theory och retorikens appellformer har vi kunnat identifiera hur Furuvikparken använder olika strategier inom dessa teorier samt retoriska medel. LÄS MER

  5. 15. Världsmästerskapen i Sportswashing

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emil Hörlin; Johan Otterhed Bolin; Deyar Reberius; [2023]
    Nyckelord :Country image; Sportswashing; Soft power; Qatar; Fotbolls-VM; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Hur påverkas landet Qatars varumärke och internationella anseende av att arrangera fotbolls-VM 2022? Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur sportswashing i form av ett internationellt idrottsevenemang påverkar ett lands varumärke. En fallstudie på Qatar och dess användande av fotbolls-VM 2022 har utförts för att öka och fördjupa förståelsen kring sportswashing. LÄS MER