Sökning: "retorik metafor"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden retorik metafor.
1. Bakom kulissen på en platsannons : En retorisk kritisk analys av platsannonser i två branscher
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Platsannonsen är ett medel för att övertyga arbetssökande att bli en del av arbetsgivarens gemenskap. I utformningen av platsannonser kan arbetsgivare marknadsföra sig genom att använda retoriska språkverktyg och även framställa en bild av organisationen, men i platsannonsen finns även en underliggande, dold berättelse om hur företaget ser på världen. LÄS MER
2. Rollen av det poetiska språket i "Den Nya Vetenskapen" av Giambattista Vico
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : In the seventeenth century the Italian rhetorician Giambattista Vico imagined the history of human civilization in his major work The New Science. He conceived the progression of humanity from barbarism along the way towards the construction of a self-conscious mind, the highest and final achievement of human development. LÄS MER
3. BOOOM! JAAA! MÅÅÅL! : En kvalitativ studie om hur retoriska strategier används av herrishockeyföreningar på Twitter under matcher och hur det påverkar kommunikationen med fansen och andra.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : ”BOOOM!”, ”JAAA”, ”Han gräver in pucken”, ”Hugger på en retur”. Ja, så kan det se ut när du besöker en ishockeyförenings twitterkonto under en match. LÄS MER
4. Politisk krisretorik i en pandemi : En jämförande undersökning av Boris Johnsons och Stefan Löfvens tal till deras respektive nationer
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna undersökning har som syfte att analysera och jämföra Boris Johnsons och Stefan Löfvens tal till respektive nation gällande COVID-19 pandemin 2020. Med grund i en retorisk analys utmärks argumentationsmedlen ethos, pathos och logos samt stilfigurerna anafor, metafor och metonymi för att se vilka av dessa retoriska medel som dominerar i talarnas krisretorik. LÄS MER
5. "Tillsammans gör vi världen lite godare" : En retorisk analys av hur tre hamburgerkedjor förmedlar hållbarhet på Instagram
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER