Sökning: "riddersporre"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet riddersporre.

  1. 1. Inkludering i ett mångkulturellt samhälle : Pedagogers arbete med inkludering av samtliga barn och deras kulturella & språkliga bakgrunder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Persson; Felicia Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; förskola; förhållningssätt; pedagoger; delaktighet; mångkulturalitet; flerspråkighet; språkliga och kulturella bakgrunder;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan står det att utbildningen ska vara likvärdig och ta hänsyn till barns olika förutsättningar och behov och den ska anpassas till alla barn i förskolan (Skolverket, 2018, s.6). LÄS MER

  2. 2. När två olika världar möts : En studie om övergången mellan förskolan och förskoleklass utifrån lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alicia Mathiesen; Veronica Johansson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; kommunikation; meningsskapande; samverkan; trygghet; övergången till förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med en övergång mellan förskola och förskoleklassen ser ut utifrån lärarnas perspektiv. Studien som presenteras i examensarbetet har gjorts i en specifik kommun för att få en inblick om hur arbetet med övergångar genomförs. LÄS MER

  3. 3. ”Problemet är att vi inte hinner prova verktygen själva och lära oss dem innan vi startar med barnen” : En kvalitativ studie om förskollärarnas tolkningar av digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Zuhric; Jennie Segelstad; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; förskollärare; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Idag är det vanligt med digitala verktyg i förskolan för att barnen ska få möjligheterna att lära sig om digital kompetens, men det finns också en oro att det digitala ska ta över de yngre barnens liv (Nylander, 2019). Bruce och Riddersporre (2019) beskriver hur barn på ett avslappnat sätt förhåller sig till digitala verktyg och inte känner något obehag eller oro över att testa sig fram i olika undervisningssituationer. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares upplevelser av sång, rim och ramsor som ett hjälpmedel för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Maria Asserholt; Caroline Södergård; [2022]
    Nyckelord :Barn; förskola; ramsor; rim; språkutveckling; sång;

    Sammanfattning : Ljud, rytm och ögonkontakt är några av de viktigaste grunderna för att ett spädbarn ska utveckla sin kontakt- och kommunikationsförmåga (Riddersporre & Söderman, 2012). Sången och musiken är enligt Eriksson (2013) en viktig byggsten för att kunna utveckla sin kommunikation och hon menar även att alla relationer bygger på just kommunikation (Eriksson, 2013). LÄS MER

  5. 5. Den interkulturella makten : En diskursanalys om andrafiering och makt i litteratur riktad till förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Rosdahl; Viktoria Lündin; [2021]
    Nyckelord :discourse analysis; discourse theory; intercultural working methods; interculturality; multiculturalism; ethnicity; power; gender; cultures; diversity; norms; preschool; Swedish preschool; diskursanalys; diskursteori; interkulturella arbetsmetoder; interkulturalitet; mångkultur; etnicitet; makt; genus; kulturer; mångfald; normer; förskola; svensk förskola;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate what discourses and what forms of exercise of power that can appear in the description of intercultural work in the book Interkulturellt arbete i förskolan med läroplanen som grund (2019) by Jonas Stier & Bim Riddersporre. The entrance to the essay is a wonder about which discourses are actualized and whether they can be seen to contribute to the categorization of individuals being constructed and to norms being anchored on the basis of these categorizations. LÄS MER