Sökning: "social kulturell hållbarhet"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden social kulturell hållbarhet.

  1. 16. Hållbara Hökarängen- social hållbarhet, invånarnas relation till sitt centrum samt identitets och meningsskapande.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maja Elfström; [2017]
    Nyckelord :Social hållbarhet; centrumutveckling; identitets- och meningsskapande; Hållbara Hökarängen; socialt kapital; kulturellt kapital; konsumtion.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie gjordes inom ramen för projektet "Hållbara Hökarängen", inom vilket Stockholms största hyresvärd, Stockholmshem strävar efter att skapa ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart Hökarängen. Syftet är att få reda på besökarnas subjektiva upplevelser av centrumet, hur dessa relaterar till centrumet, önskan till förändring samt att få reda på vad social hållbarhet innebär för dessa. LÄS MER

  2. 17. Kulturstråk Nissan : En kvalitativ studie om inklusion och deltagande genom en kreativ utveckling av ett offentligt rum i staden Halmstad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sabina Olsbacka; Bojana Zlojutro; [2017]
    Nyckelord :inclusion exclusion; public participation; cultural design; public space; social sustainability; right to the city; inklusion exklusion; medborgardeltagande; kulturell gestaltning; offentliga rum; social hållbarhet; rätten till staden;

    Sammanfattning : Städer är en plats där många individer lever tillsammans och det urbana offentliga rummet utgör en viktig plats där en rad olika utmaningar så som segregation påverkar hur individer möts. Halmstad kommun har tagit fasta på en kreativ och kulturell gestaltning när de ska förnya stadens kärna, Nissan. LÄS MER

  3. 18. AB Småland : En undersökning om kanaler för återbruk åt AB Småland samt möjligheter med miljömärkningar för kommersiell handel.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/JTH, Produktutveckling

    Författare :Johanna Carrass; Madelen Nordborg; [2016]
    Nyckelord :Sustainable consumption; reuse; sustainability; sustainable society; environment; circular economy and marketing; Hållbar konsumtion; återbruk; marknadsföring; affärsmodell; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : Sustainable development has for a long time been a much spoken topic worldwide and so in Sweden. Sustainable development is about creating a social economic and cultural development and to ensure human well-being in balance with the earth´s ecological system. Nowadays sustainable consumption is also a much spoken topic. LÄS MER

  4. 19. Betydelsen av CSR – Öst möter Väst

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Annie Emilsson; Nathalie Neumann; [2016]
    Nyckelord :CSR; China; Supply chain; Social sustainability; Meaning; Sustainable development; CSR; Kina; Försörjningskedja; Social hållbarhet; Betydelse; Hållbar utveckling;

    Sammanfattning : I jakten på lägre kostnader väljer många textilföretag att flytta sin produktion utomlands, där öst med Kina som huvudaktör dominerar. Till följd av den mer globala försörjningskedjan, med stora valmöjligheter vad gäller valet av leverantörer, ställer omvärlden idag allt större krav på att företag verkar mer hållbart. LÄS MER

  5. 20. Styrelsens demografiska egenskaper : Hur påverkar de hållbarhetsredovisningens kvalité?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Frida Erlandsson; Gabriella Lundberg; [2016]
    Nyckelord :demografiska egenskaper; hållbarhet; hållbarhetsredovisning; styrelsens sammansättning; kvalité;

    Sammanfattning : Inledning: I dagens samhälle finns en medvetenhet kring klimatförändringar som drabbar jorden och det ställs även krav från samhället att företag ska ta ett socialt och miljömässigt ansvar. Det har därför blivit vanligt att företag med hjälp av hållbarhetsredovisning, publicerar information kring deras sociala och miljömässiga påverkan till interna och externa intressenter för att öka företagens legitimitet. LÄS MER