Sökning: "socialisation i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 67 uppsatser innehållade orden socialisation i skolan.

  1. 11. Undervisning i förskolan : En studie om uppfattningar av undervisning uttryckta av förskolans lärare.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Janina Carlén; [2020]
    Nyckelord :förskola; undervisning; utbildning; reviderad läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur lärare i förskolan uppfattar undervisningsbegreppet i förskolans kontext. Studien syftar även till att undersöka hur lärare ser på sin egen roll i undervisningen samt om lärarna uppfattar att begreppet undervisning kan bidra till förskolans utveckling. LÄS MER

  2. 12. Skolflykt till Åland : Svenska föräldrars flykt från svensk skolplikt.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Taubert; [2020]
    Nyckelord :Skolplikt; hemundervisning; skolans syfte; skolsyn; barns rätt till utbildning.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att beskriva och analysera hur hemskolning motiveras av svenska föräldrar som emigrerat till Åland med sina barn för att undvika skolplikten. Föräldrarnas syn på den svenska skolan kan antas vara mycket kritisk eftersom den drivit dem till att flytta utomlands. LÄS MER

  3. 13. Den osynliga kampen om fritidspedagogikens syfte : en studie av diskurser om fritidspedagogik

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Emma Björkum; [2020]
    Nyckelord :Leisure centre; leisure time pedagogy; pedagogy; school; socialization; qualification; subjectification; discourse theory; discourses; discoursive struggle; Fritidshem; fritidspedagogik; pedagogik; skola; socialisation; kvalificering; subjektifiering; diskursteori; diskurser; diskursiv kamp;

    Sammanfattning : The invisible struggle for the purpose of leisure time pedagogy  - a study of discourses about leisure time pedagogy The aim of the study is to examine and highlight the discursive struggle about the main purpose of leisure time pedagogy in school in a democratic society. Thereby my aim is to deepen the discussion about what leisure time pedagogy is and should be. LÄS MER

  4. 14. "Främjar förskolan relationer eller hamnar någon utanför?" : Förskollärares och specialpedagogers syn på samspel och relationsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pernilla Renblad; Cajsa Åkerlund; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Interaktion; Normkritiskt perspektiv; Relationell pedagogik; Relationer; Roller; Samspel; Social förmåga; Socialisation; Stigma; Toleranspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka fyra förskollärares samt fyra specialpedagogers syn på relationer och samspel i förskolan genom en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer. I denna studie valdes relationell pedagogik som huvudteori eftersom forskning har visat att goda relationer mellan vuxna och barn har främjat elevers lärande i skolan (Aspelin & Persson 2011). LÄS MER

  5. 15. Kan värdegrundsarbetet kommuniceras likvärdigt med kunskapskraven? : En vetenskaplig essä om sökandet efter en pedagogisk blick på utbildning som värdesätter människor som komplexa varelser och inte bara vissa mätbara delar av oss.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Niklas Soukka; [2019]
    Nyckelord :Basic values work; knowledge requirements; pedagogy of interruption; interculturality; intersectionality; majority culture; subjectification; qualification; socialization; uniqueness; action; self-esteem; learnification; Värdegrundsarbete; kunskapskrav; avbrottets pedagogik; interkulturalitet; intersektionalitet; majoritetskultur; subjektifiering; kvalificering; socialisation; unikhet; handlande; självkänsla; lärifiering;

    Sammanfattning : In my essay, I will explore how, as a primary teacher in a leisure home, I may try to communicate the value base we are to convey equal to the central content. It is in the sign of measurability that the school is now in the approach we applied to the students, that they have also begun to apply to themselves and their fellow human beings. LÄS MER