Sökning: "språk kön litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden språk kön litteratur.

  1. 1. Pojkars och flickors prestationer i klassrummet : En kvalitativ genusstudie om lärares arbete med läs- och skrivutveckling samt deras uppfattningar om skillnader och likheter mellan kön med fokus på läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Josefine Åslund; [2023]
    Nyckelord :Svenska; läsutveckling; skrivutveckling; pojkars och flickors prestationer; skillnader i kön;

    Sammanfattning : Denna studie tar avstamp i den tidigare litteraturstudien Utveckling i skriftspråk i svenskämnet, som undersökte om elevers attityder skilde sig beroende på deras kön, och om detta påverkade deras skrivutveckling och vidare deras resultat och betyg. För att fördjupa den tidigare skrivna litteraturstudien avser denna studie att finna svar på hur lärare upplever pojkars prestationer, hur de arbetar med att skapa ett lärande klimat och om lärare anser att de behandlar pojkar och flickor olika. LÄS MER

  2. 2. Fotbollsspelande flickor och emotionella pojkar : En läromedelsanalys i svenska ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ronja Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching material analysis; gender; gender perspective; feminine; masculine; Läromedelsanalys; genus; kön; genusperspektiv; kvinnligt; manligt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka läromedel för svenskämnet i årskurs 3 ur ett genusperspektiv med avseende på gestaltningen av pojkar och flickor. Anledningen till undersökningen är på grund av avsaknaden av obligatorisk granskning av läromedel inom skolväsendet. LÄS MER

  3. 3. En genusstudie om språkval och könsroller : En komparativ analys av modern i Moa Martinsons Mor gifter sig och Ivar Lo-Johanssons Bara en mor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Emilia Olausson; [2022]
    Nyckelord :Gender; gender theory; mother and motherhood; language and gender; fatherhood; Lo-Johansson; Martinson; genus; genusteori; modern och moderskap; modersroller; språk och kön; könsroller; faderskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Dalsländskan är kanske inte så gröm ändå… : En kvantitativ attitydundersökning om dalsländskan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Fredrik Andersson; [2022]
    Nyckelord :Attitude; dialect; age; sex; geographical origin; Dalsland; dalsländska; Attityd; dialekt; ålder; kön; geografisk härkomst; Dalsland; dalsländska;

    Sammanfattning : The aim of this study is to compare how dales’ attitudes towards dalbo-dialekt differ between the following variables: age, geographical origin and gender. Therefore, this study presents three research questions: what attitude do dales have to their own dialect? How do these attitudes toward dalbo-dialekt differ in relation to gender, geographical origin and age? Is there any difference in the attitudes to dalbo-dialekt between people who were born and/ or raised in Dalsland and people who were not born and/ or raised in Dalsland? In order to achieve the purpose of this study and be able to answer the research questions, a survey has been chosen as the method. LÄS MER

  5. 5. Det blir lättare om de läser en bok som de ändåkänner att de kan relatera till : En kvalitativ studie med svensklärare på högstadienivå

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Simon Kvassman; [2022]
    Nyckelord :Reading; motivation to read; literature conversation; gender; Läsning; läsmotivation; litteratursamtal; genus;

    Sammanfattning : There has been a downward trend in reading ability and motivation to read among Swedishadolescents in recent decades. This study aims to investigate, through qualitative semi-structuredresearch interviews, what the opinions are of several Swedish teachers at the upper secondarylevel regarding reading fiction and what methods they use to motivate their students to readfiction. LÄS MER