Sökning: "språkliga representationer"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden språkliga representationer.

  1. 6. "Expropriation without compensation" : En kritisk diskursanalys av representationer i den folkfinansierade internetdokumentären Farmlands

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Carl-Magnus Lilljedahl; Oscar Borg; [2019]
    Nyckelord :Documentary; crowdfunding; Farmlands; Lauren Southern; truth; alt-right; South Africa; Dokumentärfilm; folkfinansiering; Farmlands; Lauren Southern; sanning; alt-höger; Sydafrika;

    Sammanfattning : Den här studien analyserar Lauren Southerns dokumentärfilm Farmlands, som skildrar konflikten mellan vita och mörkhyade om äganderätten till mark i Sydafrika. Vi analyserar Farmlands utifrån dess språkliga och visuella representationer av den vita respektive mörkhyade befolkningen. LÄS MER

  2. 7. Using Bidirectional Encoder Representations from Transformers for Conversational Machine Comprehension

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Evangelina Gogoulou; [2019]
    Nyckelord :conversational machine comprehension; question answering; transformers; self-attention; language modelling; samtalsmaskinförståelse; frågesvar; transformatorer; självuppmärksamhet; språkmodellering;

    Sammanfattning : Bidirectional Encoder Representations from Transformers (BERT) is a recently proposed language representation model, designed to pre-train deep bidirectional representations, with the goal of extracting context-sensitive features from an input text [1]. One of the challenging problems in the field of Natural Language Processing is Conversational Machine Comprehension (CMC). LÄS MER

  3. 8. Elevers kunskapsrepresentationer : En studie av gymnasieelevers gruppredovisningar 
ur ett didaktiskt designperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Birger Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Pedagogik; inlärning; kommunikation; semiotik; multimodalitet; didaktisk design; designperspektiv; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studien belyser utifrån ett designteoretiskt perspektiv hur några gymnasieelever designar sin förståelse för ett kunskapsområde genom att analysera elevernas multimodala presentationer i ett kursmoment. I studien ställs frågor om hur eleverna väljer teckenresurser för sin kommunikation om ett kunskapsområde, hur de förbereder och designar sin kommunikation och hur de gestaltar kunskapsområdet med olika representationer i sina multimodala presentationer. LÄS MER

  4. 9. Bilder som stöd i matematikundervisningen : och om elevernas väg till att bli goda problemlösare

    Magister-uppsats, Sektionen för Lärande och Miljö

    Författare :Lotten Andersson; Anita Mårtensson; [2011]
    Nyckelord :analogt; bilder; dövhet; generalisera; hörselskada; konkret; lässvårigheter; matematiksvårigheter; skrivsvårigheter; symbolisk; utveckling; visuell;

    Sammanfattning : Vårt syfte med den här studien är att undersöka om eleverna i matematikundervisningen kan vara hjälpta av bilder. Studien belyser också elevernas utvecklingsväg till att bli goda problemlösare. Vi studerar elevernas utveckling ur tre perspektiv. LÄS MER

  5. 10. Kognitiv och språklig utveckling hos barn med cochleaimplantat i ett longitudinellt perspektiv

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Jenni Carlsson; Sofia Åström; [2009]
    Nyckelord :Cochlear implants; children; development; phonological abilities; working memory; receptive vocabulary; decoding; reading comprehension; Cochleaimplantat; barn; utveckling; fonologi; arbetsminne; receptivt ordförråd; avkodning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett tekniskt hjälpmedel som ges till personer med dövhet eller grav hörselnedsättning. Ett CI kan hos barn ge en möjlighet till ökad utveckling av kognitiva och språkliga förmågor. Syftet med föreliggande studie var att undersöka utvecklingen av kognitiva och språkliga förmågor hos barn med CI. LÄS MER