Sökning: "strategi- företagsekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 277 uppsatser innehållade orden strategi- företagsekonomi.

  1. 1. Implementation av tvärsnittsmomentum på Nasdaq First North

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Raad AL-Mansour; Ludvig Ågren; Alexander Nygren; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Momentum är en investeringsstrategi som presenterades av Jegadeesh och Titman (1993) ochsom bygger på att utnyttja historisk aktieavkastning. Som strategi har momentum blivitundersökt inom många tillgångsklasser och på olika marknader efter den initiala publikation,särskilt på utländska marknader. LÄS MER

  2. 2. Implementering av Artificiell Intelligens på Arbetsplatsen : En Kvalitativ Studie om Medarbetarnas Upplevelser vid Implementering av Artificiell Intelligens

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Luwam Grmatzien; Rohullah Raul Hosseini; [2024]
    Nyckelord :Ledarskap; förändringsledarskap; kommunikation; motstånd; implementeringsprocess; Artificiellt intelligens;

    Sammanfattning : Titel: Artificiell Intelligens på Arbetsplatsen - En kvalitativ studie om medarbetares upplevelser vid implementering av Artificiell Intelligens.   Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i företagsekonomi. LÄS MER

  3. 3. Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? : En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Agnes Asp; Johanna Müller; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; recruitment; division of responsibility; organizational structure; Employer branding; rekrytering; ansvarsfördelning; organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Författare: Agnes Asp & Johanna Müller Datum: 2023-05-23 Nivå: Kandidatuppsats, företagsekonomi & organisation, 15 HP Handledare: Annika Schilling Examinator: Mikael Lundgren  Titel: Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? - En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater. Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse för hur ansvarsfördelningen görs i organisationer när det kommer till employer branding (EB) och vilken roll fördelningen har i de utmaningar som uppkommer kring att skapa en attraktion hos de rätta kandidaterna för att vilja bli anställda hos en organisation. LÄS MER

  4. 4. Synergieffekter ur ett redovisningsperspektiv : Finns det mätbara synergieffekter i bolagsredovisningen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Enarsson; Amanda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Synergy; Synergetic Effect; M A; Business groups;

    Sammanfattning : Syfte: En ökad konkurrens mellan företag och ökad diversifiering har lett till ett ökat intresse av olika tillväxtstrategier, där företagsförvärv är en vanlig strategi med synergieffekter som motiv. Flera faktorer påverkar synergieffekter och tidigare studier brister i att ge konkreta och enhetliga svar. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap i förändring : En kvalitativ studie om hur ledarskap och psykosocial arbetsmiljö förändrats till följd av Covid-19

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Karlström; Elin Frisendahl; [2023]
    Nyckelord :remote work; work from home; teleworking; leadership; transactional leadership; situational leadership; transformational leadership; leadership styles; distant leadership; organization; distance; work-life-balance; flexible working; organizational culture; well- being; psychological; crisis leadership; collaboration; homeworking; work psychology; quality of working life; job effectiveness och management styles; ledarskap; distansledarskap; ledarskapsstilar; transaktionellt ledarskap; situationsanpassat ledarskap; transformativt ledarskap; psykosocial arbetsmiljö; social arbetsmiljö; organisation; organisationskultur; distans;

    Sammanfattning : Introduktion: Pandemin och dess konsekvenser innebar flera år av utmaningar på alla nivåer i samhället. Det var särskilt utmanande för ledare att styra sin organisation i rätt riktning då framtiden var oviss och förändringen var oundviklig. Ledarskap påverkas av flera faktorer, varav en avgörande faktor är kontexten. LÄS MER