Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 385 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Swedish toddlers' learning English through digital tablets : From a parental perspective

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :Toddlers; Sweden; English language learning; digital tablets; parental perceptions; semi-structured interviews; qualitative study;

    Sammanfattning : This study aims to explore the attitudes and practices of Swedish parents regarding the use of digital tablets for their toddlers' English language acquisition. The study focuses on the perceptions of parents regarding the role of tablets in supporting or hindering the development of English language skills in English language learners during early childhood. LÄS MER

  2. 12. Asymmetrical Collaboration in VR and the Impact of Embodiment during a Guided Procedural Learning Task

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Larissa Wagnerberger; [2023]
    Nyckelord :virtual reality; symmetrical and asymmetrical system; collaborative learning; procedural learning; embodiment; virtual reality; symmetriska och asymmetriska system; samarbetsinriktad inlärning; procedurellt lärande; förkroppsligande;

    Sammanfattning : Virtual Reality (VR) is valuable for educational purposes, particularly procedural learning. However, single-user applications lack the benefits of teacher guidance. Symmetrical VR systems, where both teacher and student use VR, have limitations in supervision and accessing external materials. LÄS MER

  3. 13. Patienter med diabetes typ 2 upplevelse vid övergång till insulinbehandling i Sverige : Kvalitativ litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elin Engholm; [2023]
    Nyckelord :Experience; insulin therapy; patient; self-care; type 2 diabetes; Diabetes typ 2; egenvård; insulinbehandling; patient; upplevelse;

    Sammanfattning : BakgrundDiabetes typ 2 är en av de vanligaste kroniska sjukdomarna i Sverige. Det innebär att cellernas respons till insulin har blivit nedsatt. Genom att kontrollera blodsockret minskas risken att drabbas av komplikationer. Målsättningen med insulinbehandling är patientens välmående och ett stabilt blodsocker. LÄS MER

  4. 14. Effekten av interventioner som används vid venpunktion på barn : En beskrivande litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Daniel Allamand Moraga; Ester Öhman Ekman; [2023]
    Nyckelord :Anxiety; children; fear; pain; phlebotomy; Barn; rädsla; smärta; venpunktion; ångest;

    Sammanfattning : Bakgrund: För barn är vård- och sjukhusmiljö ofta en okänd miljö där okunskap tillsammans med sociala och fysiska förväntningar kan orsaka osäkerhet samt rädsla. Barn kan reagera olika vid medicinska procedurer men nästan alla upplever oro och rädsla vid venpunktion. LÄS MER

  5. 15. Multimodal undervisning med lärplatta ur lärarnas synvinkel. : En enkätstudie riktad mot lärare i grundskolans F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; [2023]
    Nyckelord :multimodal learning; tablet; learning tablet; Swedish; Swedish teaching; multimodal media; multimodality; special adaptation; promote; hinder; f-3; 4-6; compulsory school; primary school; middle school; grade 1; grade 2; grade 3; preschool class; grade 4; grade 5; grade 6; multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; 4-6; grundskola; lågstadie; mellanstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass; årskurs 4; årskurs 5; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärarnas syn på hur undervisningspraktiken och elevernas lärande påverkas av multimodal undervisning med lärplatta i svenskämnet. Föreliggande studies syfte är att skildra lärarnas syn på hur den multimodala undervisningen med lärplatta kan agera som ett hinder eller verka främjande för elevernas lärande i årskurserna F-6. LÄS MER