Sökning: "teacher´s manual"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden teacher´s manual.

  1. 6. Fysikområdet kraft och rörelse inom grundskolan, åk 1-3 : En lärarhandledningsanalys

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Terece Siedberg; Jennie Tholinsson; [2020]
    Nyckelord :Undervisning; fysik; fysikundervisning; kraft och rörelse; läromedel; läroböcker; lärarhandledningar; elevers erfarenheter; konkretisering; förförståelse;

    Sammanfattning : Till läroböcker finns ofta en lärarhandledning som är tänkt att fungera som en manual och som kan guida läraren genom undervisningen. Den kan antas vara ett stöd för vilka arbetssätt som gynnar elevers inlärning och följas för att potentiellt främja deras lärande på ett effektivt och varierat sätt. LÄS MER

  2. 7. Critical literacy – finns det i läromedlen? : En jämförande analys av två läromedel i svenska för årskurs 3 och deras relation till critical literacy.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :My Söderberg; [2019]
    Nyckelord :Critical literacy; läromedelsgranskning; jämförande analys; läromedel; literacy;

    Sammanfattning : I en alltmer globaliserad och digitaliserad värld krävs ett kritiskt förhållningssätt till den information man möter, alltså ett critical literacy-perspektiv. Med läromedel som en central del av undervisningen är det av intresse att undersöka om läromedel främjar critical literacy. LÄS MER

  3. 8. Läromedel och geometriundervisning i årskurs tre : En kvalitativ studie om matematikläromedel och lärares geometriundervisning i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexandra Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Geometry-teaching; triangulation; content analysis; interview; illustrations; explana-tions; teacher’s manual; mathematics textbooks; Geometriundervisning; triangulering; innehållsanalys; intervju; illustrationer; be-greppsförklaringar; lärarhandledning; matematikläromedel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilken roll lärarna ger till läromedlet i matematik i deras geometriundervisning i årskurs tre. För att svara på studiens syfte, har en triangulering av två metoder genomförts. Den ena metoden är innehållsanalys och den andra är semistrukturerad intervju. LÄS MER

  4. 9. Superhjältar och vardagsnormer : Hur genus och traditionella könsmönster representeras i serien Handbok för superhjältar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emma Serrby; [2019]
    Nyckelord :Traditionella könsmönster; barnlitteratur; handbok för superhjältar; litteraturanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera en barnboksserie utifrån genus. Ett holistiskt perspektiv används där böckerna analyseras i sin helhet med bilder och text. En tabell med manliga och kvinnliga egenskaper och associerade ord konstrueras med stöd från teoretisk litteratur. LÄS MER

  5. 10. Låt äventyret börja! : En komparativ studie av Musse & Helium, elevtolkningar och lärarhandledning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Rosén; Lina Melin; Dzesika Taube; [2019]
    Nyckelord :Musse Helium; fantasy; book-talk; theme; comparative analysis; teacher´s manual; teaching; elementary school; Musse Helium; fantasy; boksamtal; tema; komparativ analys; lärarhandledning; undervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att urskilja teman i böckerna om Musse och Helium genom en litteraturanalys, samt vilka teman som framkommer genom elevers (åk 1–2) tolkning av ett utdrag ur böckerna. Studien fokuserar även på befintliga och framtolkade teman från böckernas tillhörande lärarhandledning. LÄS MER