Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Gymnasieelevers attityder till skönlitteratur : Om relationen mellan attityder, förmågor och gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Hanna Karlsson; [2021]
    Nyckelord :upper-secondary*; attitudes; literature; fiction; literacy; gymnasie*; attityder; skönlitteratur; fiktion; textkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan gymnasieelevers läs- och skrivförmågor och deras attityder till skönlitteratur samt hur dessa skiljer sig mellan olika gymnasieprogram. Studien jämför främst högskoleförberedande program medyrkesförberedande program, men ser även på skillnader mellan enskilda program. LÄS MER

  2. 2. ”Gemenskapen är evig” : Om användning av samtida skönlitteratur i religionskunskapen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Isabelle Sandström; [2021]
    Nyckelord :Laestadianism; Lars Levi Laestadius; Karin Smirnoff; gemenskapen; skönlitteratur; religionskunskap; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Studien har syftat till att undersöka huruvida Karin Smirnoffs bok Vi forupp med mor från 2019 kan användas i gymnasieundervisningen som exempel på en bok somillustrerar en laestadiansk rörelse i dagens Sverige. Detta har gjorts genom en litteraturstudie,där företeelser i Vi for upp med mor har jämförts med liknande händelser berättat av Maj-LisPalo i hennes bok Sommarsvalor och vintermesar – en bok om att leva i den laestadianskaväckelserörelsen idag från år 2000. LÄS MER

  3. 3. ”Desto närmare källan desto bättre” Akademikers beskrivning av återerövring av akademisk litteracitet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Emma Almingefeldt; [2020-08-11]
    Nyckelord :andraspråk; litteracitetspraktik; litteracitetshändelser; litteracitetsföreställningar; referatskrivande; textkompetens; studiekulturer; interimtext; akademisk litteracitet;

    Sammanfattning : Studien undersöker ett antal högutbildade svenska som andraspråksinlärares beskrivning av upplevelsen av mötet med andraspråksundervisning som sker vid svensk högskola/universitet och specifikt deras beskrivningar av upplevda hinder samt kunnigheter som krävs i tillägnandet av litteracitetshändelsen referatskrivande på grundläggande nivå i svenska som andraspråk. Den teoretiska utgångspunkten som har utgåtts ifrån är socialkonstruktivistisk tillsammans med teorin om motspråk i kombination med en sociokulturell syn på litteracitet. LÄS MER

  4. 4. I don’t understand?! : En studie om hur myndighetsinformation tillgängliggörs för nyanlända svenskar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Denise Johansson; [2015]
    Nyckelord :Easy-to-Read; Target group adaptation; Authority texts; Immigrants; Text design; Information design; Lättläst; Målgruppsanpassning; Myndighetstext; Nyanlända; Textdesign; Informationsdesign;

    Sammanfattning : This is a thesis on information design with a focus on text design. The purpose of this study is to gather knowledge about how information on the Easy-to-Read website, of the police, should be composed so that immigrants more easily will be able to read and understand the content. LÄS MER

  5. 5. Skrift, bild och ljud : en studie av elevers digitala texter producerade i appen Book Creator

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anne Haarstad Öberg; [2014]
    Nyckelord :multimodalitet; semiotiska resurser; funktionell specialisering; funktionell tyngd; komposition; multimodal affordance; digitalt skrivande;

    Sammanfattning : Dagens elever möter texter som består av många olika delar, så kallade multimodala texter. Dessa texter kombinerar verbal text, bilder, diagram, film med mera. I denna undersökning skriver tre elever berättelser i appen Book Creator för iPad. LÄS MER