Sökning: "the relation of function and fashion"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden the relation of function and fashion.
1. En konstruerad verklighet : En kritisk diskursanalys av second hand inom svensk media
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskapSammanfattning : Sustainability is a term of significant relevance in today’s global context, permeating discourses and management decisions, and influencing decision-making at the head of most industries. This is particularly apparent in relation to fashion. LÄS MER
2. Hållbar produktutveckling och design : Modeföretags implementering av hållbaret i produktutveckling och design
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur modeföretag jobbar med hållbar produktutveckling och design och vad det finns för vidare utvecklingsmöjligheter. Genom en kvalitativ intervjustudie ska studien bidra med en sammanställning och diskussion kring hur företag kan implementera hållbarhet i produktutvecklingsprocessen. LÄS MER
3. Skyltdocka eller vän? En kvalitativ intervjustudie om virtuella influencers som marknadsförare på Instagram
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : I takt med att konsumenter får allt större valmöjligheter ställs också högre krav på varumärken att arbeta strategiskt med sin varumärkeskommunikation. Influencer marketing i sociala medier har därför de senaste åren ökat i popularitet, med förhoppning att det inflytande en influencer har ska påverka konsumenters attityd gentemot varumärket positivt. LÄS MER
4. Hur gör konsumenter sina val av premiumprodukter i modeindustrin? : En studie om effekten av produktionsland och hur det influerar köp-och betalviljan hos svenska konsumenter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Motivation: Syftet med denna studie är att undersöka huruvida Country-of-Origin (COO) påverkar svenska konsumenters Willingness to Pay (WTP) & Willingness to Buy (WTB). Vidare kommer studien även undersöka om svenska konsumenter besitter någon kännedom kring produktionsländer vid köp av klädprodukter inom premiumsektorn. LÄS MER
5. Durable aesthetics : The aesthetic function of apparel
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : The thesis is based on the background of the speed of fashion and mass consumption of apparel, and how fashion-based items do not fulfill the premises of apparel on a long-term basis – the premises mainly being expression of identity. The purpose of the study is to examine the notion of durable aesthetics in relation to the premises consumers have for apparel. LÄS MER