Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Unga vuxnas attityd till och kunskap om mejeriprodukter och vätbaserade alternativ

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ella Walter; Moa Albertsson; [2021]
    Nyckelord :växtbaserad; kunskap; attityder; hälsa; mejeriprodukter; mejeri; kosthållning; vegan; vegetarian; blandkost; pescetarian; omnivor; unga vuxna; växtbaserad dryck;

    Sammanfattning : Bakgrund Det finns många olika motiv till att individer väljer att äta växtbaserat. De främsta motiven är egenhälsan och etiska aspekter i form av djurrätt, men även minskad klimatpåverkan. Den största barriären till att övergå till en mer växtbaserad kosthållning är informationsbrist om kosthållningen. LÄS MER

  2. 12. Växtbaserad kost och dess association med metabolt syndrom : En strukturerad litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Lise-Lotte Kruse; [2021]
    Nyckelord :vegetarian diet; plant-based diet; metabolic syndrome; metabolic risk factors; vegetarisk kost; växtbaserad kost; metabolt syndrom; metabola riskfaktorer;

    Sammanfattning : Introduktion; Metabolt syndrom är ett tillstånd som påverkas av livsstilen och ökar i samtliga befolkningar då stillasittande, felaktiga matvanor och stress ökar över hela världen. Den har även en genetisk komponent och påverkas också starkt av metabolismen och de tre har ett komplext samband. LÄS MER

  3. 13. Vegetarisk mat och shopping i praktiken : En kvalitativ studie om hur unga vuxna hanterar vegetarisk shopping

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Moa Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Vegetarianism; Food choice; Plant-based; Motivation; Food shopping; Practice theory; Vegetarianism; Matval; Växtbaserad; Motivering; Livsmedelskonsumtion; Praktikteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera och analysera hur konsumenter hanterar shopping av vegetariska livsmedel i praktiken. För att svara på detta används en kvalitativ metod i form av12 individuella intervjuer. Studien har använt sig av ett urval på nio kvinnor och tre män i åldrarna 19-25, alla konsumenter av vegetariska livsmedel. LÄS MER

  4. 14. Vegan eller växtbaserad : produktkommunikationens betydelse för konsumenter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Charlotte Green; [2020]
    Nyckelord :Product communication; vegan; plant-based; animal consumption; consumer behavior; consumption patterns; behavior change; sustainable consumption; online asynchronous focus group; Theory of planned behavior; Produktkommunikation; vegan; växtbaserad; animaliekonsumtion; konsumentbeteende; konsumtionsmönster; beteendeförändring; hållbar konsumtion; asynkron online-fokusgrupp; Theory of planned behavior;

    Sammanfattning : Konsumtion av animaliska livsmedel är ett område som får allt mer fokus och utrymme i media och samhällsdebatt på grund av dess negativa miljöpåverkan. Med utgångspunkt i marknadsföringens potential att påverka konsumenters dagliga livsmedelsval är uppsatsens syfte att utforska attityder och associationer kring begrepp som vanligen används inom produktkommunikation för växtbaserade produkter. LÄS MER

  5. 15. Att grilla en flintastek är grottmänniskomanligt : - Manliga veganers upplevelse av att äta växtbaserat

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Sandra Olsson; [2020]
    Nyckelord :Masculinity; Vegan; Meat consumption; Plant-based diet; Hegemony; Maskulinitet; Vegan; Köttkonsumtion; Växtbaserad kost; Hegemoni;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur manliga veganer uppfattar sin maskulinitet i relation till att de utesluter animalier från sin kost. Genom åtta kvalitativa djupintervjuer med män som äter en växtbaserad kost ville jag få svar på frågeställningarna: Upplever manliga veganer att det finns en koppling mellan maskulinitet och köttkonsumtion? Hur tar sig i så fall denna koppling uttryck? Och anser manliga veganer att deras kostval påverkar deras sociala interaktioner med köttätare och hur förklarar samt förhåller de sig i så fall till detta? Ett tematiskt analysförfarande användes som metod för att analysera insamlad data. LÄS MER