Sökning: "vad är pedagogiskt samspel"

Visar resultat 11 - 15 av 57 uppsatser innehållade orden vad är pedagogiskt samspel.

  1. 11. Analog och digital barnlitteratur som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barnlitteratur för att stötta och vidga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alexandra Olofsson; Ebba Ruthström; [2020]
    Nyckelord :Children s literature; digital tools; digital media; literacy; tablet; interaction; language development; the book as artifact; Barnlitteratur; digitala verktyg; digitala medier; litteracitet; lärplatta; interaktion; samspel; språkutveckling; boken som artefakt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med både analog och digital barnlitteratur i förskolan och vad de uttrycker som möjligheter respektive utmaningar. Forskningsfrågorna som besvaras i studien är “hur beskriver förskollärare att de arbetar med barnlitteratur både analogt och digitalt?” samt “vilka möjligheter och utmaningar synliggörs med den analoga respektive den digitala barnlitteraturen?”. LÄS MER

  2. 12. Identitet i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och arbetssätt kring begreppet identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Eiritz; Linda Karlsson; [2020]
    Nyckelord :förskola; identitet; trygghet; respekt; relationer; förskollärare;

    Sammanfattning : Vi vill med denna studie diskutera begreppet identitet i förhållande till förskolans utbildning och samtidigt öka förståelsen för hur utbildningen kan utformas för att skapa goda förutsättningar för barns identitetsskapande. För att kunna uppnå syftet har följande frågeställningar använts: Hur beskriver några förskollärare begreppet identitet? och Hur kan identitetsarbete komma till uttryck i förskolans utbildning enligt förskollärarna? I denna studie används kvalitativ intervju som metod och urvalet är sex förskollärare i tre olika kommuner. LÄS MER

  3. 13. Samspel och Samhörighet : Vad lärare gör i sin praktik som skapar goda förutsättningar för en god lärare- elevrelation i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ellis Torun; [2020]
    Nyckelord :Teacher-student relationship; relational competence; relational pedagogy; special education; special teacher; Compulsory school for children with learning disabilities; Compulsory school for children with severe learning disabilities; Lärare- elevrelationer; relationskompetens; relationell pedagogik; specialundervisning; speciallärare; grundsärskola; träningsskola;

    Sammanfattning : Abstract Research shows that the prevailing view is that the relationship between teacher and pupil is fundamental to learning. Although most studies emphasize the crucial importance of a positive relationship between teacher and student, it also highlights that more knowledge is needed about what actually happens when a teacher acts relationally. LÄS MER

  4. 14. Högläsning som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Hedman; Malin Rehn; [2020]
    Nyckelord :Boksamtal; förskola; förskollärarperspektiv; högläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad förskollärare har för syften med högläsning och vilka strategier de använder, detta för att få kunskap om hur det går att arbeta med högläsning som ett pedagogiskt verktyg. Examensarbetet har sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv för att förstå hur högläsning kan bidra till barns språk och lärande genom interaktion och samspel med andra barn och vuxna. LÄS MER

  5. 15. Språkutveckling och samspel : Förskollärares erfarenheter gällande språkutvecklande samspel för förskolebarn med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennie Thorell; [2020]
    Nyckelord :Språkutveckling; samspel; förskolan; andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få en fördjupad kunskap om förskollärares erfarenheter av samspelande arbetssätt i förskolan och i vilken utsträckning förskollärare anser att detta kan stimulera språkutvecklingen i det svenska språket hos barn med svenska som andraspråk. För att undersöka detta använde jag mig av kvalitativa intervjuer där fyra förskollärare på fyra olika förskolor deltog. LÄS MER