Sökning: "values pedagogy"

Visar resultat 1 - 5 av 87 uppsatser innehållade orden values pedagogy.

  1. 1. Friluftsliv as a cultivating asset for children’s educational resilience : How resource-strong families value and invest in friluftsliv for their children

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Bekhta Allal; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study focuses on how a specific type of family invests in and ascribes value to friluftsliv and how the outdoor habits parents create for their children can be understood in relation to their children’s education. Friluftsliv is a Nordic term that involves nature-based activities such as hiking and camping but can be many activities conducted in connection to nature. LÄS MER

  2. 2. Elever- och lärarattityder angående samhällskunskapsämnets legitimitet : En didaktisk studie med grund i innehållsanalys angående gymnasieelevers samt gymnasielärares attityder om legitimerande aspekter i förhållande till samhällskunskapsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tim Randberg; Filip Lindahl; [2023]
    Nyckelord :Didactics; didactic; social sciene; civic studies; education; students; teachers; Swedish education; Biesta; Gert Biesta; qualification; socialization; subjectification; Samhällskunskap; didaktik; Gert Biesta; Biesta; kvalifikation; socialisering; subjektifikation; attityd; elev; elever; lärare; legitimitet; legitimitetsanspråk; samhällskunskapsundervisning; elevattityd; lärarattityd;

    Sammanfattning : Tim Randberg and Filip Lindahl carried out this study under the institution for pedagogy, didactics and educational studies at Uppsala University. In relation to the lack of research regarding students’ perspectives regarding the legitimizing aspects of the school subject of social science(samhällskunskap), and in contrast to the existence of such research regarding teachers’ perspectives, this study is an attempt at contributing to the lack of previous research and note the importance of working towards a reality in which students’ and teachers’ attitudes, regarding the importance and the purpose of social studies, aligns. LÄS MER

  3. 3. DUBBLA ARBETET OCH STRATEGIER : Studie om samhällskunskapslärarens dubbla arbete och hantering av utmanande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sami Makdesi-Elias; [2023]
    Nyckelord :Teacher; Social studies; knowledge mediators; values mediators; democratic mission; norms; deviant behavior; value pedagogy; Lärare; Samhällskunskap; kunskapsförmedlare; värdegrundförmedlare; demokratiuppdrag; normer; avvikande beteende; värdepedagogik.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze and describe perceptions and strategies of social studies teachers regarding students' norm-breaking behaviors during the teacher's teaching. The study's basic approach was based on a qualitative method with semi-structured questions that were designed according to the survey's theoretical framework, deviant behaviors and value pedagogy. LÄS MER

  4. 4. Inkludering på fritidshemmet : En kvalitativ analys av intervjuer med fritidshemspersonal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annika Strömstedt; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; Participation; Clarifying pedagogy; Relationships; Adjustments; Leisure centres; Inkludering; Delaktighet; Tydliggörande pedagogik; Relationer; Anpassningar; Fritidshem;

    Sammanfattning : I skolan så ska utbildningen vara likvärdig, och det betyder att man behöver ta hänsyn till elevers olika förutsättningar och behov. Att skapa en verksamhet som är anpassad för alla individer, vilket betyder att ibland behöver man göra anpassningar. LÄS MER

  5. 5. Fritidslärares aktiva arbete med genus : Att synliggöra normer och värderingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Hessne; Emelie Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Fritidslärare; Bemötande; Genus; Könsmönster;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidslärares aktiva arbete med genus -        Hur arbetar lärare i fritidshem med genus? -        Hur förhåller sig lärare i fritidshem till genus, såsom könsmönster? Martinsson och Reimers (2020) menar på att den elevenen som inte följer normen av de traditionella könsmönstren är den eleven som blir bestraffad. Eftersom vi utgör vissa handlingar utifrån om det är en pojke eller flicka. LÄS MER