Sökning: "varumärke hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden varumärke hälsa.

  1. 1. Hur framställs gärningspersoner beroende på kön? : En kritisk diskursanalys av hur svensk dags- och kvällspress porträtterar gärningspersoner utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Ida Larsson; Elin Persson; [2023]
    Nyckelord :gender theory; feminists’ theory; critical discourse analysis; Aftonbladet; Expressen; Svenska Dagbladet; Dagens Nyheter; genusteori; feministisk teori; kritisk diskursanalys; Aftonbladet; Expressen; Svenska Dagbladet; Dagens Nyheter;

    Sammanfattning : Utifrån kritisk diskursanalys som metod och tillvägagångssätt har denna studie analyserat hur de rikstäckande nyhetstidningarna Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter porträtterar och beskriver kvinnan respektive mannen som gärningsperson med genusperspektivet som utgångspunkt. Studien har genomförts genom en jämförande analys av nyhetsartiklar utifrån två kända rättsfall, mordet i Arboga med Johanna Möller och Mohammad Rajabi samt styckmordet i Karlskrona med Anatoliy Pettersson och Leonard Höglind som gärningspersoner. LÄS MER

  2. 2. Instagram som marknadsföringsverktyg för idrottsverksamheter : En kvalitativ studie om att attrahera och engagera deltagare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Patricija Zvirgzdauskaite; Sarah Einanlo; [2023]
    Nyckelord :Idrottsverksamheter; Instagram; marknadsföring; sociala medier; ideella verksamheter; ritualperspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med fördjupad kunskap om hur sociala medier kan användas inom marknadsföring av idrottsverksamheter och hur det kan leda till ökad deltagaraktivitet och engagemang. I studien medverkade totalt åtta idrottsverksamheter, fyra tennisklubbar och fyra fotbollsklubbar. LÄS MER

  3. 3. Prioritering av mjuka faktorer vid fastighetsvärdering : en kvantitativ analys av Miljöbyggnads-certifierade fastigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Elias Adolfsson; Jesper Jansson; [2021]
    Nyckelord :Soft factors; Miljöbyggnad; property valuation; prioritization; Mjuka faktorer; Miljöbyggnad; fastighetsvärdering; prioritering;

    Sammanfattning : Klimatkrisen är idag en stor samhällsfråga som berör den hållbara utvecklingen i världen och Sverige. Bostäder och service står för 40% av Sveriges slutliga totala energianvändning. På senare tid har det blivit vanligare att miljöcertifiera byggnader, där certifieringen Miljöbyggnad är den mest förekommande. LÄS MER

  4. 4. Is the growing demand for plant-based food disrupting the food industry?

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Anna Tjernlund; [2021]
    Nyckelord :Sustainable transformation; plant-based; food industry; Oatly; dairy alternative; consumers; sustainability; Hållbar utveckling; industriell transformation; växtbaserat; livsmedelsindustri; mejeriindustri; mjölkalternativ; matindustri; konsumenter; hållbarhet; Oatly;

    Sammanfattning : Many industries are following a trajectory where today’s production and consumption patterns are putting unsustainable strain on the health of our planet. One industry with particularly large impact is the animal-based food industry. LÄS MER

  5. 5. Friluftsliv och naturvård i konflikt och samverkan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Maja Holm; [2020]
    Nyckelord :nature conservation; outdoor recreation; visitor management; national park; EUROPARC; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Nature conservation and outdoor recreation are commonly set as dual goals for the protection of nature areas. However often compatible, they do not always go together. A literature review of related conflicts and risks found that high recreational use can lead to long lasting impacts possibly affecting the whole ecosystem. LÄS MER