Sökning: "Feminister"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade ordet Feminister.

  1. 1. Att vara eller inte vara feminist - Kan femwashing utgöra otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Johanna Hansson; [2023]
    Nyckelord :Femwashing; Femvertising; Marknadsföringslagen; otillbörlig marknadsföring; vilseledande marknadsföring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Genom den popularisering som skett av feminismen har ett skifte skett i den marknadsföring som riktar sig till kvinnor, främst gällande framställningen av kvinnor i reklam. Dessutom vill många företag idag framställa sig som feminister, antingen för att de faktiskt är det, eller för att de vill utnyttja dess positiva påföljder. LÄS MER

  2. 2. Mellanmjölksfeminism och prestationsprinsessor : En grundad teoristudie om vad det innebär att vara kvinnlig feminist i vardagen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Christine Schwiek; Sanna Österman; [2023]
    Nyckelord :Grundad teori; feminism; jämställdhet; vardagsfeminism; kvinnor; aktivism; gräsrots handlingar; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad det innebär att vara feminist i vardagen i en svensk storstadskontext. Vardagsfeminism är ett relativt omtalat ämne som har växt fram i takt med feminismens utveckling genom tiderna. Att vara feminist i vardagen innebär att aktivt utmana könsnormer och förhålla sig medvetet till dem. LÄS MER

  3. 3. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmelie Modin; Joline Olsson; [2022]
    Nyckelord :Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; advertising; attitude; social responsability; feminist messages; equality; women’s empowerment; Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; marknadsföring; attityd; socialt ansvar; feministiska budskap; jämställdhet; women’s empowerment;

    Sammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER

  4. 4. Från Kvinna Till Monster, Eller Tvärtom? : En jämförelse av hur myterna om Medusa och Lilith tolkats utifrån feministisk teori

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Malin Sandström; [2022]
    Nyckelord :Medusa; Lilith; feminism; feministisk teori; identitet; mytologi; normer; ideal; kvinnohat;

    Sammanfattning : AbstraktDenna uppsats ger en inblick i hur myter görs aktuella för kvinnor i nutid med hjälp av feministisk teori. Myterna som introduceras är de om Medusa och Lilith, två kvinnliga monster som förstenar människor eller dödar barn, den ena från grekiska mytologin och den andra från judisk folktro. LÄS MER

  5. 5. ”Genusteorier och radikal ideologi maskerad som vetenskap” : En diskursteoretisk analys av förståelser av genusvetenskap i Genusdoktrinen och Om könets existens.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Rikard Erlandsson; [2022]
    Nyckelord :gender science; gender equality; sex; discourse analysis; Kajsa Ekis Ekman; Ivar Arpi; Anna-Karin Wyndhamn.; genusvetenskap; jämställdhet; genus; kön; diskursanalys; Kajsa Ekis Ekman; Ivar Arpi; Anna-Karin Wyndhamn.;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har en antigenusrörelse etablerats på allvar i Europa. En rörelse som motarbetar genusvetenskap och jämställdhetsarbete. I Sverige har vi hittills sett relativt lite av denna rörelse. Nu formulerar sig kritiken mot genusvetenskapen även i Sverige. LÄS MER