Sökning: "Fenomenologi kultur"

Visar resultat 21 - 25 av 101 uppsatser innehållade orden Fenomenologi kultur.

  1. 21. Smärtpunkter : En vetenskaplig essä om danslärares förhållande till smärta och fysiska förluster

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Anna Charlotta Gräslund; [2021]
    Nyckelord :Pain; physical losses; body; dance education; Merleau-Ponty; phenomenology; intercorporeity; practical knowledge; Smärta; fysiska förluster; kropp; dansundervisning; Merleau-Ponty; fenomenologi; mellankroppslighet; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä utforskar danslärares förhållande till kroppen, till smärta och fysiska förluster. Den diskuterar hur undervisningen påverkas och förändras på grund av skador och smärta. Undersökningen baseras dels på egna upplevelser, dels på intervjuer med danslärare med liknande erfarenheter. LÄS MER

  2. 22. ”Det är inte enkelt att dela kunskap därför att, hur ska man dela 20 års erfarenhet” : En kvalitativ studie om äldre medarbetares förutsättningar för kunskapsdelning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Amanda Isberg; Lovisa Södervall; [2021]
    Nyckelord :Knowledge sharing; Presuppositions for Knowledge sharing; Knowledge; Older Employees; Mapping experiences.; Kunskapsdelning; förutsättningar för kunskapsdelning; kunskap; äldre medarbetare kartläggning av erfarenheter.;

    Sammanfattning : Enbart en liten del av forskningen berör kunskapsdelning i syfte att möta kompetensförsörjningsutmaningar utifrån en förändrad demografi, till följd av en åldrande befolkning. Således har denna kvalitativa studie syftat till att bidra med kunskap om hur en organisation, genom kunskapsdelning, kan ta vara på äldre medarbetares kunskap. LÄS MER

  3. 23. Stickning som livlina : Skapandekultur för välbefinnande och som hälsofrämjare

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Ingela Fredell; [2021]
    Nyckelord :etnologi; stickning; slöjd; hantverk; fenomenologi; autoetnografi; Den tredje närvarande; skapande kultur; välbefinnande;

    Sammanfattning : The informants say in the interviews that when it was finished with all the heavy daily duties and everyday things, the knitting was brougt out. That is perhaps what is the connection to today's knitting, that the everyday fades a little, one's monotonous work, one's state of health, whatever it is, maybe knitting frees us from it and gives us a new spirituality, a new liberating space where our creation achieves something free, without musts, a space where we can create as we want and feel free. LÄS MER

  4. 24. ” …det är viktigt att sätta laget före jaget ” : En kvalitativ studie om enhetschefers uppfattning av ledarskap på distans.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emma Ekström; Maria Höglund; [2021]
    Nyckelord :Leadership; remote work; virtual; digital; accessibility; communication; Ledarskap; distansarbete; virtuellt; digitalt; tillgänglighet; kommunikation;

    Sammanfattning : Ledare har på grund av pandemin Covid-19 i stor utsträckning tvingats till ledarskap på distans eftersom landets organisationer i möjligaste mån ska möjliggöra distansarbete (Folkhälsomyndigheten, 2021). Syftet med denna studie är att bidra med en djupare förståelse för hur ledaren ser på ledarskap på distans. LÄS MER

  5. 25. Den levda tråkigheten : En fenomenologisk undersökning av hur tråkighet kommer till uttryck i lärarvardagen

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Jennie Plate Blomberg; [2021]
    Nyckelord :boredom; boredom studies; boredom-fatigue; practical knowledge; teacher; lived experience; phenomenology; Heidegger; tråkighet; tråkighetsstudier; tråkighetsutmattning; praktisk kunskap; lärare; levd erfarenhet; fenomenologi; Heidegger;

    Sammanfattning : Detta är ett essäistiskt försök att fånga den flyktiga tråkigheten. Med fenomenologin som grund undersöks lärarens levda erfarenhet av tråkighet och hur den kommer till uttryck i hennes yrkesvardag. LÄS MER