Sökning: "Fenomenologi kultur"

Visar resultat 6 - 10 av 101 uppsatser innehållade orden Fenomenologi kultur.

  1. 6. Att uppleva Francis Bacon : En undersökning av hans måleri ur ett fenomenologiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Catarina Drugge; [2023]
    Nyckelord :Francis Bacon; Maurice Merleau-Ponty; Fenomenologi; Gilles Deleuze; Katharina Günther; neuroestetik; perception; m åleri; T;

    Sammanfattning : ”Chock” är reaktionen på Francis Bacons måleri som såväl konstnären som kritiker och betraktare återkommer till. Hans uttalade ambition att orsaka en chock direkt i nervsystemet fick honom att medvetet gillra fällor som avses slå igen i exakt rätt ögonblick hos betraktaren innan denne hinner intellektualisera kring hans verk. LÄS MER

  2. 7. Lärares upplevelser av anpassningar i SO-undervisningen i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Rasovic; Johanna Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; deprofessionalisering; fenomenologi; geografi; heterogenitet; historia; lågstadiet; lärares upplevelser; professionalisering; profession; religion; samhällskunskap; semi-strukturerad intervju; SO; åk 1-3.;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar dels hur lärare beskriver sitt arbete med elevanpassningar i SO- undervisningen, men även hur lärare upplever arbetet med elevanpassningarna. Syftet är att visa hur lärare kan arbeta för att anpassa sin SO-undervisning utifrån ett heterogent klassrum men också att visa hur lärare känner inför detta uppdrag och hur förändringar i läraryrket kan ha påverkat dessa känslor. LÄS MER

  3. 8. “Jag tror generellt att jag som man har det något mer förspänt” : En kvalitativ studie om manliga sjuksköterskor inom den svenska sjukvården ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emma Björklund; Maria Nordström; [2023]
    Nyckelord :female-dominated; nurse; male nurse; masculinity; gender; gender norms; gender segregation; minority; kvinnodominerad; sjuksköterska; manlig sjuksköterska; maskulinitet; genus; genusnormer; könssegregering; minoritet;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats fokuserar på manliga sjuksköterskor på den svenska arbetsmarknaden. Sjuksköterskeyrket är kraftigt könssegregerat och andelen män uppgår till cirka 10 procent. Detta utgör ett problem då yrket är i behov av arbetskraft och att rekrytera från båda könen ökar möjligheten att tillgodose behovet av arbetskraft. LÄS MER

  4. 9. "Texten kommer genom handen" : En läsning av en metapoetisk huvudlinje i Helena Erikssons poesi

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Hanna Riisager; [2022]
    Nyckelord :Helena Eriksson; metapoetry; embodiment; materiality; agency; new materialism; phenomenology; media theory; Helena Eriksson; metapoesi; förkroppsligande; materialitet; agens; nymaterialism; fenomenologi; medieteori;

    Sammanfattning : To write is, in a certain sense, to experience the immaterial thoughts of one’s mind materialize in the becoming of scripture. Nevertheless, since early modernism, the writing of poetry has rarely been perceived as an unmediated transition of language, from the interior of the self to the material surface of writing. LÄS MER

  5. 10. Inkludering i religionskunskap : Metoder som ökar elevers inkludering i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Nour Alghoul; Mahdi Alshaer; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; gemenskap; religionskunskap; undervisning; interkulturellt; delaktighet; elevberättelser;

    Sammanfattning : I detta examensarbete fokuserar vi på lärarna som undervisar i religionskunskap. Målet med arbetet är att vi skall få en större förståelse för hur lärarna arbetar med inkludering samt att vi skall motivera fler lärare till att arbeta med inkludering i undervisningen. LÄS MER