Sökning: "Kön och motorik"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Kön och motorik.
1. Normvärden för vuxna och ungdomar samt utvärdering av NOT - Nordiskt Orofacialt Test
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att ta fram normvärden för NOT (Nordiskt Orofacialt Test). NOT är ett omfattande testmaterial som ger en djupgående bedömning av en persons orofaciala funktion. LÄS MER
2. Lugna aktiviteter eller bollspel? : En observationsstudie av barns aktivitetsval på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN); Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Barn spenderar en stor del av sin tid i olika institutioner som skola och fritidshem. I den delen av vardagen som definieras som fritid gör barn olika val av aktiviteter. Begreppet motorik är i detta sammanhang en aspekt av aktiviteter som är intressant att undersöka. LÄS MER
3. Olika behov på lekplatsen : problem och lösningar kring tillgänglighetsanpassning av lekmiljöer
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Det är viktigt för barn att få lov att leka utomhus, inte bara för att skapa sociala band med barn i sin jämnålder utan även för att utvecklas psykiskt och fysiskt. Barn utvecklar bland annat en bättre självkänsla, får bättre motorik och de lär sig ofta att interagera och lösa konflikter med andra barn genom leken. LÄS MER
4. Varsågod och stå! : En studie om avkodningshastighet kopplat till kroppsställning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Att kunna läsa är att vara delaktig i samhället och kunna påverka. Sveriges elever läser sämre enligt PISA resultat. Lässvårigheter beror oftast på svagheter i avkodning.Studien syftade till att undersöka om avkodningshastigheten påverkas av kroppsställningen. LÄS MER
5. "Killarna gör och tjejerna kan i alla fall försöka" : en studie om lärande, betyg och bedömning i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilket lärande som sker på lektionerna i idrott och hälsa samt hur läraren gör sin bedömning, ur genusperspektivet. Hur ser elever och lärare på lärande, betygsättning och bedömning i idrott och hälsa? Hur ser elever och lärare på genus inom idrott och hälsa? Metod Intervju användes som metod för att besvara frågeställningarna. LÄS MER