Sökning: "Mångkulturell kursplan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Mångkulturell kursplan.

  1. 1. Att förstå sitt kulturarv är att förstå sig själv och andra

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Jannike Wilhemsson Teike; Louise Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Kultur; immateriellt kulturarv; slöjdundervisning; slöjd; traditioner;

    Sammanfattning : I svenska skolans värdegrund nämns begreppet kulturarv som en del i att skapa en trygg identitet och som något viktigt för att förstå och leva sig in i andras villkor. Dessutom har Sverige genom kulturmiljölagen och internationella överenskommelser åtagit sig att värna om det gemensamma immateriella kulturarvet. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande historieundervisning för nyanlända

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Mohtashami Diojohns; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända; mångkultur; historieundervisning; anpassning; språk; ämnesbegrepp; begrepp; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Nyanlända elever på högstadiet står inför dubbla utmaningar i den svenska skolan. Elever som är nyanlända och inte behärskar det svenska språket behöver lära sig både språk och ämneskunskaper samt kunna resonera, tala och skriva på svenska. LÄS MER

  3. 3. Interkulturell kompetens och undervisning i historieämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lucas Persson; Erik Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Centralt innehåll; Historiemedvetande; Interkulturalitet; interkulturell kompetens; interkulturell historisk kompetens; kursplan; läroplan; narrativ kompetens; styrdokument.;

    Sammanfattning : I en globaliserad och mångkulturell värld ser vi ett behov av att undersöka hur interkulturell kompetens kan utvecklas genom historieämnet. Det interkulturella uppdraget ses som nödvändigt för att människor interagerar i en mångkulturell miljö. LÄS MER

  4. 4. Jag är inte en viking! : Utomnordiska elevers identitetsskapande i den svenska skolans historieundervisning i årskurs 4–6

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktik

    Författare :Jens Jörnborn; Sara Evaldsson; [2014]
    Nyckelord :Identitet; historieundervisning; mångkulturell; utomnordiska elever; historiebruk; historiekultur; historiemedvetande; historiedidaktik; didaktik; identitetsskapande; eurocentrisk;

    Sammanfattning : Kursplanen för historia i årskurs 4–6 är till stor del utformad efter det västerländska och nordiska samhället. Denna studie har därför haft sin utgångspunkt i att undersöka hur elevers identitet påverkas genom en eurocentrisk historieundervisning. Målgruppen har varit elever med utomnordisk bakgrund. LÄS MER

  5. 5. Värdegrunden i en svensk mångkulturell historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madeleine Smith; Shelia Olsson; [2012]
    Nyckelord :Värdegrund; Mångkulturell kursplan; Samtal; Sverige; Israel;

    Sammanfattning : Vår undersökning syftar till att undersöka hur man kan se uttryck av värdegrunden i den svenska kursplanen i Historia i Lgr11 (Läroplanen för grundskolan 2011) och hur man kan tyda den israeliska kursplanen i Historia angående värdegrunden. Detta för att visa på att elever kan komma från olika kulturer och ha olika erfarenheter av en värdegrund. LÄS MER