Sökning: "Om fotboll"

Visar resultat 11 - 15 av 705 uppsatser innehållade orden Om fotboll.

  1. 11. STEREOTYPER I FOTBOLLEN – SOM ETT SPEL MED VINNARE OCH FÖRLORARE - En kvalitativ språkanalys om kommentatorers rapportering ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Marion Lindström; Elsa Nilsson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Stereotyper; genus; intersektionalitet; fotboll; kommentatorer; jämställdhet; journalistik; kommunikation;

    Sammanfattning : Executive summary Football is one of the most popular sports in the world, where many people play, or at least watch the sport. Originally, the sport has been mostly played by men, which has contributed to an unequal football industry. Mainly, the industry is unequal when it comes to gender, ethnicity, sexuality, etcetera. LÄS MER

  2. 12. Excentrisk träning för höftadduktorer- effektiv för ökad excentrisk styrka och som förebyggande metod för ljumskbesvär hos fotbollsspelare : En litteraturgranskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Villiam Johansson; Andreas Larsson; [2023]
    Nyckelord :excentrisk träning; fotboll; höftadduktorer; ljumskbesvär; skadeförebyggande träning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ljumskbesvär är vanligt förekommande hos fotbollsspelare. En av de vanligaste orsakerna till detta tycks vara låg excentrisk styrka i höftadduktorerna (EHAD). Excentrisk träning är en metod som används för att öka EHAD och förebygga ljumskbesvär. LÄS MER

  3. 13. "Mer ett fylleslag än ett landslag med Coca-Cola i flaskorna" : En kritisk diskursanalys av svenska kvällstidningarnas framställning av det svenska damlandslaget i fotboll under VM 2023

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Gustafsson; Linn Nilsson; [2023]
    Nyckelord :FIFA Women s World Cup 2023; Football; Evening Newspapers; Swedish Women s National Football Team; Gender; Framing Theory; Stereotypes; Fairclough; Fotbolls-VM 2023; Fotboll; Kvällstidningar; Svenska damlandslaget; Genus; Inramningsteori; Stereotyper; Fairclough;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras tio stycken artiklar från kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen, med syftet att undersöka hur svenska kvällstidningar reproducerar eller utmanar stereotyper i sin rapportering om det svenska damlandslaget under fotbolls-VM i Australien och Nya Zeeland 2023, utifrån genus- och inramningsteorin. Vi använder en kritisk diskursanalys med utgångspunkt i Norman Faircloughs tredimensionella modell. LÄS MER

  4. 14. Fotboll som maktmedel, den agendasättande kampen ochanklagelser om sportswashing : - en narrativ analys av medierapporteringen inför fotbolls-VM 2022 i Qatar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jacob Ström; Gustav Zetterlund; [2023]
    Nyckelord :Agenda setting; FIFA World cup 2022; Framing; Gatekeeping; Media; Narrative Analysis; Qatar; Sport Journalism; Sportswashing;

    Sammanfattning : Both Qatar and FIFA have been heavily criticised for the bribes and corruption resulting in Qatar obtaining the FIFA World Cup 2022. Over 6500 migrant workers in Qatar are said to have lost their lives during the construction of new arenas, and the media is an essential part for this being acknowledged. LÄS MER

  5. 15. Varumärkesbyggande inom professionell fotboll: Sociala mediers påverkan : En kvalitativ studie på fyra allsvenska fotbollsklubbar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jonathan Gillberg; Jacob Noor Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Varumärkesbyggande; Sociala medier; Tik Tok; Snapchat; SMMS; Varumärkesidentitet; Varumärkeslojalitet; Relationsskapande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till forskningen kring hur SMMS kan gynna professionella fotbollsklubbar i deras varumärkesarbete. Studien ämnar specifikt att fylla luckan i forskningen kring de senaste trenderna på sociala medier. LÄS MER