Sökning: "Yngre medarbetare"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden Yngre medarbetare.

  1. 1. Ålderns påverkan på ledarskapspreferenser : En granskning av sambandet mellan ålder och ledarskapspreferenser bland HR-anställda i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Ebba Atle; [2024]
    Nyckelord :HR; Human Resources; Leadership preferences; Transformative leadership; Transactional leadership; Laissez faire-leadership; Generational differences; Baby Boomers; Generation X; Generation Y; Generation Z.; HR; Human Resources; Ledarskapspreferenser; Transformativt ledarskap; Transaktionellt ledarskap; Laissez faire-ledarskap; Generationsskillnader; Baby Boomers; Generation X; Generation Y; Generation Z.;

    Sammanfattning : Ledarskapsteori är ett viktigt ämne inom forskning, för att göra det möjligt att optimera prestation och trivsel hos medarbetare i organisationer. Det skapar även möjligheter för ledare att anpassa sig efter sina medarbetare och skapa trivsamma och produktiva arbetsplatser. LÄS MER

  2. 2. Den föränderliga bilden av attraktivt arbete: En kvalitativ studie om Generation Y och Z : Hur organisationer kan arbeta för att behålla medarbetare i de yngre generationerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexandra Sörensen; Lovisa Edwall; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Attractive work; Attract and retain; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivational factors; Job embeddedness; Flexibility; Development; Leadership; Employer branding; Attraktivt arbete; Attrahera och behålla; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivationsfaktorer; Arbetstillfredsställelse; Flexibilitet; Utveckling; Ledarskap;

    Sammanfattning : Konkurrensen på arbetsmarknaden är idag hög och det blir allt viktigare för organisationer att vara attraktiva arbetsgivare för att kunna attrahera och behålla personal. De olika generationerna som idag är yrkesverksamma har enligt forskning olika förväntningar och idéer om vad som identifierar en attraktiv arbetsgivare. LÄS MER

  3. 3. Hur nöjda är banksektorns kunder efter lanseringen av digitala banktjänster? : En kvantitativ studie med fokus på kundnöjdhet i olika generationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alice Berntsson; Frida Sammils; [2023]
    Nyckelord :Digitalization in bank; customer satisfaction; generation theory and banking industry; Digitalisering i banker; kundnöjdhet; generationsteori och banksektorn;

    Sammanfattning : Bakgrund: Banksektorn som så många andra sektorer har omfattats av samhällets digitala resa. Resan handlar om hur det digitala har fått en allt större roll i samhället. LÄS MER

  4. 4. Ett åldersrelaterad mångfaldsarbetes påverkan på socialiseringsprocessen mellan två generationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emma Wahlström; Alicia Persson; [2023]
    Nyckelord :Diversity; age diversity; socialization process; organizational culture; Mångfald; åldersmångfald; socialiseringsprocess; organisationskultur;

    Sammanfattning : Bakgrund:Dagens organisationer ser alla olika ut, stora som små företag med anställda i olika åldrar med olika bakgrund, värderingar och erfarenheter. Att arbeta med mångfald kan bidra till att utvecklingen går framåt på en samhällsnivå. LÄS MER

  5. 5. Faktorer som påverkar arbetsmotivationen : En studie kopplad till medarbetarnas ålder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emelie Khalaf; Marcus Benjamin; [2023]
    Nyckelord :Work motivation; motivational factors; younger employees; older employees; external motivation; internal motivation; motivational factors; hygiene factors; Arbetsmotivation; motivationsfaktorer; yngre medarbetare; äldre medarbetare; yttre motivation; inre motivation; motivationsfaktorer; hygienfaktorer;

    Sammanfattning : Medarbetare spelar en avgörande roll för verksamhetens framgång, enligt Hedegaard Hein (2012). Därför är det viktigt att hålla medarbetare ständigt motiverade i arbetet. Det är viktigt för arbetsgivare att ha kunskap om hur medarbetarna motiveras och vara medveten om att olika medarbetare kan motiveras på olika sätt. LÄS MER