Sökning: "aesthetic learning processes"
Visar resultat 21 - 25 av 112 uppsatser innehållade orden aesthetic learning processes.
21. Förskollärares förhållningssätt till estetiska lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares förhållningssätt och perspektiv till estetiska lärprocesser i förskolan. Empirin i studien utfördes genom kvalitativa intervjuer med fem förskollärare från olika förskolor i två kommuner i norra Sverige. Där fyra av dessa utfördespå deras arbetsplats och en digitalt. LÄS MER
22. Planering utefter estetiska lärprocesser : En kvalitativ studie om hur musiklärare talar om sin planering av musikundervisning på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : The purpose of the present study is to investigate how aesthetic learning is a part of music teachers lesson planning towards middle school students. The study also refers to illustrate what kind of methods, related to esthetics and learning, the music teacher chooses to use for the education and why. LÄS MER
23. Estetiska lärprocesser i svenskundervisningen : En empirisk studie utifrån ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka estetiska lärprocesser i svenskundervisningen årskurserna F–3. Teorin som ligger till grund för studien är det sociokulturella perspektivet där mediering, medierande redskap, internalisering och appropriering är centrala begrepp. LÄS MER
24. Hur arbetar pedagoger med estetiska lärprocesser i dagens fritidshem?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Begreppet estetiska lärprocesser är ett svårdefinierat sådant. Denna studie syftar till att medhjälp av tidigare forskning förtydliga hur begreppet som pedagogisk arbetsmetod definieras och används i undervisning på fritidshem, samt utifrån hur fyra avdelningar på fritidshem tolkar begreppet. LÄS MER
25. Att knyta an till världen genom huvud, hjärta och hand : en studie om elevers upplevelser av att bearbeta miljöfrågor genom estetiska lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Denna studie har syftat till att utveckla en förståelse för hur estetiska lärprocesser kan påverka elevers upplevelse av och förhållande till frågor som berör den ekologiska krisen, där en klass gymnasieelever har fått genomföra individuella konstnärliga projekt utifrån en egen vald ingång till det övergripande temat “miljöfrågor”. De har utfört gestaltningar i olika material, bland annat genom skulptur i lera, sömnad med återvunna kläder och målning med akrylfärg, och de färdiga verken har sedan visats upp dels på gymnasieskolan men även på Konstfacks Vårutställning 2022. LÄS MER