Sökning: "analysnivåer"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet analysnivåer.

  1. 1. Bättre insatsledning med drönarteknik som stödsystem? En studie om Polismyndighetens UAS-användning vid insatsledning

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Josefin Noresson; [2023]
    Nyckelord :Command and control; drone technology; UAS; the Swedish Police Authority; design logic; Insatsledning; drönarteknik; UAS; Polismyndigheten; designlogik;

    Sammanfattning : Ett allt vanligare fenomen är att civila samhällsaktörer använder drönare i arbetet. En av dem är Polismyndigheten vars förmåga benämns UAS, en akronym för Unmanned Aircraft System. UAS används bland annat för ledning av operativa insatser. LÄS MER

  2. 2. Ur förövarens narrativ – svag och beskylld : En kritisk diskursanalys av Aftonbladets representation av kvinnliga våldtäktsoffer

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alexander Eriksson; André Johansson; Clara Richardson; [2023]
    Nyckelord :rape; news media; gender; critical discourse analysis; våldtäkt; nyhetsmedier; genus; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : I den här fallstudien undersöks fenomenet representation i nyhetsmedier genom att analysera hur kvinnliga våldtäktsoffer framställs i tryckt kvällspress i Sverige, ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv. Norman Faircloughs tredimensionella modell används för att genomföra analysen för att slutligen kunna besvara fallstudiens frågeställningar: Med hjälp av vilka lexikala val konstrueras kvinnliga våldtäktsoffer i Aftonbladet? samt, På vilket sätt utmanas eller reproduceras så kallade våldtäktsmyter i Aftonbladets rapportering om våldtäkter? Analysen lutar sig mot ett ramverk för att förstå de underliggande meningarna i texten. LÄS MER

  3. 3. Trans i skolan : En studie av lärares och transelevers berättelser om möten med varandra, samt en undersökning av hinder och möjligheter för erkännande av transelever i gymnasieskolor i Sverige

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Andréa Hofmann von Baltenau; [2021]
    Nyckelord :transgender youth; students; gender non-conforming; teachers; upper secondary school; Sweden; recognition; interaction; identity; Honneth; Heidegren; queer; education; bemötande; möten; transelever; gymnasieskolan; lärare; erkännande; könsidentitet; Heidegren; Honneth; interaktion; queer; utbildning;

    Sammanfattning : This (master thesis) examines teachers’ and transgender students’ accounts of meeting and encountering each other and what possibilities and obstacles for recognition that their stories portray. The study and analysis are based on interviews with three students and three teachers at different upper secondary schools in Sweden (carried out during the fall of 2020). LÄS MER

  4. 4. Hur olika nationer framställs - En kritisk diskursanalys av Donald Trump

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Lisen Gunnarsson; [2019-09-17]
    Nyckelord :Donald Trump; Jerusalem; kritisk diskursanalys; postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att belysa USA:s inflytande på konflikten mellan Israel och Palestina. Genom att titta närmare på hur Donald Trump porträtterar de olika aktörerna kan vi få en känsla för talets inverkan på den enskilda individen. LÄS MER

  5. 5. En Big Mac och Co med samhällsansvar, tack! : En kritisk visuell retorikanalys av två av McDonald’s Sveriges CSR-kampanjer med fokus på företagetshållbarhets- och samhällsansvarstagande.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Caroline Lagergren; Amanda Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Critical visual rhetoric analysis; CSR; McDonald s; rhetoric; visual rhetoric; visual influences; sustainability.; Kritisk visuell retorikanalys; CSR; McDonald’s; retorik; visuell retorik; visuella påverkansmedel; hållbarhet.;

    Sammanfattning : Följande studie fokuserar på konstruktionen av två reklamfilmer från McDonald’s Sverige med tema hållbarhet och samhällsansvar (CSR). Specifikt studeras visuella påverkansmedel, visuella och språkliga element samt pistis. Reklamfilmerna studeras utifrån det teoretiska ramverket retorik samt CSR som perspektiv. LÄS MER