Sökning: "bakgrund till mobbning"

Visar resultat 31 - 35 av 76 uppsatser innehållade orden bakgrund till mobbning.

  1. 31. Skolsköterskors erfarenheter av barns digitala medieanvändning samt skolsköterskors hälsofrämjande arbete inom området : "Det är så himla vitt och brett och inte är det lätt heller"

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Katrin Ekdahl; Karin Hägerdal; [2016]
    Nyckelord :Students; health promotion; school nurse; digital media; Elever; hälsofrämjande; skolsköterska; digitala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitala medier är en del av de flesta barns vardag idag. Diskussioner om huruvida detta påverkar barns fysiska och mentala hälsa framhävs emellanåt i olika medier. Samtidig som det även diskuteras om positiva effekter. Skolsköterskan träffar alla elever och har en viktig funktion i det hälsofrämjande arbetet. LÄS MER

  2. 32. Diskrepans mellan förväntan och utfall - En studie om elevers upplevelse av yrkesintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Johansson; Lisa Rosén; [2016]
    Nyckelord :Careership; gymnasiet; introduktionsprogram; obehörig; yrkesintroduktion;

    Sammanfattning : Allt fler elever lämnar grundskolan utan behörighet till gymnasiet vilket har ökat söktrycket på de fem introduktionsprogrammen. Ett utav dessa är yrkesintroduktion som presenteras som ett alternativ för de elever som har ett specifikt yrke i sikte och vill in på motsvarande yrkesprogram eller direkt ut i arbete. LÄS MER

  3. 33. Avvikelser från det normala : en enkätstudie och en begreppsanalytisk studie av skolors normkritiska förhållningssätt i det förebyggande arbetet mot mobbning

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Johan Odelstig; [2016]
    Nyckelord :Likabehandlingsplaner; Normkritik; Mobbning; Skolor; Avvikelse; human rights; mänskliga rättigheter; Social Sciences;

    Sammanfattning : Jag har undersökt fyra olika skolors likabehandlingsplaner och samlat in svar från fyra olika skolor på en egen utformad enkät. Mitt fokus har legat på huruvida skolorna för-håller sig normkritiskt i sitt förebyggande arbete mot mobbning vilket innebär att för-hålla sig kritiskt till och synliggöra normer som marginaliserar vissa grupper av individer. LÄS MER

  4. 34. Friendsprogrammets förankring på Åkerskolan - En kvalitativ studie om mobbning och kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Maria Rydstrand; Moa Åkesson; [2016]
    Nyckelord :Friendsprogrammet; mobbning; kränkande behandling; lärares inställning; logisk modell; programteori; handlingsutrymme; skolklimat; hela-skolan-ansats; systematiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Det finns flera antimobbningsprogram som syftar till att reducera mobbning och kränkande behandling, varav ett är Friendsprogrammet. Det syftar till att utbilda och stödja skolor i deras antimobbningsarbete. LÄS MER

  5. 35. Barn och ungdomars upplevelse av att leva med övervikt och fetma : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Sofie Lindahl; Josefin Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Children; adolescents; overweight; obesity; experience; Barn; ungdomar; övervikt; fetma; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn och ungdomsfetma är ett växande folkhälsoproblem i världen. Stigmatisering mot barn och ungdomar med övervikt och fetma är ofta förekommande i deras vardag och de får ofta psykiska konsekvenser av sin övervikt och fetma, t.ex. dålig självbild och självförtroende. LÄS MER