Sökning: "communicative methods."

Visar resultat 16 - 20 av 269 uppsatser innehållade orden communicative methods..

  1. 16. Escape room - En flykt från den traditionella matematikundervisningen : Elevers kommunikativa arbete kring problemlösningsstrategier med och utan digitala verktyg i mellanstadiet

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Simona Gamalan; Amanda Spångberg; [2023]
    Nyckelord :Gamified learning; Game-based learning; traditional learning; problem-solving; the process of problem-solving; effective communication; escape room; middle school; mathematics; Spelifierat lärande; spelbaserat lärande; Game-based learning theory; traditionellt lärande; problemlösning; problemlösningsprocess; effektiv kommunikation; smågruppsarbete; Escape room; mellanstadiet; matematik;

    Sammanfattning : This study intends to find out how two different teaching methods affect pupils'communicative ability in the problem-solving process. This through the use of smallgroup work. LÄS MER

  2. 17. Intern kommunikation kopplat till psykologisk trygghet på arbetet : En kvalitativ studie av två organisationers prestationer ur ett kommunikationsstrategiskt arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Denice Fredriksson; Johanna Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Psykologisk trygghet; intern kommunikation; organisation; human resources; innovation;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to investigate the differences of two organizations' accomplishments within internal communication connected to psychological security to their workplaces. The investigation is based on one survey that was sent to these two organizations. The analysis will be supported by Edmondsons psychological safety scale. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares arbete med flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Evelina Samuelsson; Bahar Ghoreyshi; [2023]
    Nyckelord :language development; mother tongue; multilingualism; preschool; preschool teacher; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med elva förskollärare som alla jobbar i förskolan med flerspråkiga barn i en barngrupp med en språklig mångfald. LÄS MER

  4. 19. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lina Knudsen; [2023]
    Nyckelord :classroom discussions; Developmental Language Disorder; group work; Individuals and Societies; International Baccalaureate; linguistic vulnerability; middle school; social studies; verbal interaction;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan.  Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S?   · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions?  Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER

  5. 20. From words to action : A study of a child perspective in planning

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Markus West Wittenberg; [2023]
    Nyckelord :Children’s perspective; child perspective; child impact analysis; communicative planning; collaborative planning; Convention of the Rights of the Child; citizen participation; urban and regional planning; Barns perspektiv; barnperspektiv; barnkonsekvensanalys; kommunikativ planering; barnkonventionen; medborgardeltagande; samhällsplanering;

    Sammanfattning : This study examines how well the children’s perspective is taken into account in modern day urban planning, according to professionals within the field. It highlights both positive and negative experiences of the implementation of this perspective, in order to distinguish both flaws and strengths in the current methods. LÄS MER