Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 266 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Upplevelsen av jämställdhet och arbetsmiljö inom en mansdominerad bransch : En kvantitativ studie om könsskillnader i upplevd jämställdhet och arbetsmiljö.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Amanda Olsson; Victoria Österberg; [2022]
    Nyckelord :Genus; Könsskillnader; Jämställdhet; Krav-; kontroll och socialt stöd; Arbetsmiljö; Ojämlikhetsregimer; Genuskontrakt.;

    Sammanfattning : Sverige påstås vara världens mest jämställda land år 2019 men trots att vi toppar listan över de mest jämställda länderna så är vi långt ifrån att inte vara ett könssegregerat land. Den svenska arbetsmarknaden är i stor utsträckning könssegregerad. LÄS MER

  2. 22. Framställning av genus i historiska romaner för årskurs 4-6 : En analys av hur genus skildras hos karaktärer i böckerna Drakskeppet och Nattkorpen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Rickard Pettersson Agetorp; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; karaktärsanalys; genusperspektiv; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur genus framställs hos karaktärerna i två historiska romaner som används i årskurs 4-6. Mer specifikt undersöker studien hur centrala karaktärer i romanerna Drakskeppet (1997) och Nattkorpen (2021) skildras utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  3. 23. Rosa och Tajt VS Blått och Stiligt : En visuell analys av klädföretaget HOPE´s könsneutrala klädkollektion

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :Könsneutralitet; mode; performativitetsteori; reklam; visuell bildanalys; socialsemiotik; normer och stereotyper;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att att undersöka hur modegenren kan framställa könsneutral reklam.Detta görs genom en visuell bildanalys av tre könsneutrala reklambilder från det svenskamodeföretaget HOPE. LÄS MER

  4. 24. Genusarbete i förskolanspedagogiska lärmiljö inomhus : En studie om genusarbetets betydelse för barns identitetsskapande iförskolepedagogisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hannah Öhberg; Martina Sjöstrand; [2021]
    Nyckelord :Genus; genus pedagogy; genus patterns; genus system; equality; heteronormative; genus stereotypes; genus neutral; educational environment; school interior; educational material; play materials.; genus; genuspedagogik; genusmönster; genussystem; jämställdhet; heteronormativitet; könsstereotyp; könsneutral; lärmiljö; inomhusmiljö; lär material; leksaker;

    Sammanfattning : Förskolan har ett ansvar att motverka könsmönster som begränsar barnensutveckling, val och lärande. Lärmiljöns och det tillgängliga materialets betydelse förbarns identitetsskapande har vetenskapligt studerats tidigare av andra forskare ochvisar då på att den genusexponering som barn utsätts för i tidig ålder är bidragandetill barns genusrelaterade förväntningar och attityder senare i livet. LÄS MER

  5. 25. Vem talar mest? : En kvantitativ studie med genusinriktning på karaktärers talutrymme i skönlitteratur och film

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Zanna Bäckman; Oskar Lehrberg; [2021]
    Nyckelord :genus; normer; identitet; talutrymme; skönlitteratur; film; dialog;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur manliga och kvinnliga karaktärer framställs vad gäller fördelning av antal karaktärer, talutrymme och deltagande i dialoger. Dessutom sker en diskussion angående en eventuell medial påverkan på elevers talutrymme i klassrummet med utgångspunkt i studiens resultat och forskningsöversikt. LÄS MER